کد sr-26151  
عنوان اول بررسی تکرارپذیری مقیاس اندازه گیری راستا و دامنه حرکتی ستون فقرات در کودکان فلج مغزی اسپاستیک  
نویسنده قدسیه جوینی  
نویسنده پروین راجی  
نویسنده احمدرضا باغستانی  
نویسنده فاطمه پرویزی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی 4  
سال 1393شمسی  
ماه زمستان  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
فلج مغزی اختلالی غیر پیشرونده است اما سیستم عضلانی اسکلتی می تواند به مرور دچار ناهنجاری های ثانویه شود. از جمله ی این ناهنجاری ها کانترکچر ها و انحرافات ستون فقرات هستند که تاثیری منفی بر مهارت های حرکتی، مهارتهای مراقبت از خود و فعالیت های روزمره ی زندگی بیماران می گذارد، به طوریکه غالبا قسمتی از برنامه های درمانی بیماران فلج مغزی، بر پیشگیری از کانترکچرها و انحرافات ستون فقرات و تاثیرات ثانویه آنها و یا تصحیح انحرافات تمرکز دارند. (Spinal Alignment and Range of Motion Measure(SAROMM ابزاری است که به منظور تخمین کلی انعطاف پذیری و پوسچر مبتلایان به فلج مغزی با هدف تعیین حیطه های درمانی مناسب و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری های ثانویه مانند کانترکچرها توسط Bartlett و همکارانش در سال 2005 ابداع شد. هدف از این مطالعه، بررسی تکرارپذیری این مقیاس در این جمعیت می باشد.
مواد و روش ها
در این نوع مطالعه توصیفی مقطعی 27 کودک و نوجوان فلج مغزی 5 تا 15 ساله (9دخترو 18پسر) با میانگین سنی 4/9 و انحراف معیار 6/2 به صورت غیر تصادفی از مراکز توانبخشی و مدارس جسمی حرکتی انتخاب شدند. پس از کسب رضایت از والدین و آشنایی آزمودنی ها با آزمون، ارزیابی بین آزمونگر در یک جلسه و در یک روزتوسط آزمونگران انجام شد. ترتیب ارزیابی توسط آزمونگران تصادفی بود. جهت ارزیابی درون آزمونگر آزمودنی ها یک هفته بعد مجددا توسط مجری اصلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.این تحقیق باحمایت مالی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی تهران انجام شده است.
یافته ها
از آزمون ضریب همبستگی جهت بررسی همبستگی بین نمرات داده شده توسط دو آزمونگر استفاده شد. توافق در یک آزمونگر (P= 000/0، ICC=0/99) و همچنین توافق در دو آزمونگر (P= 000/0، ICC=0/98) عالی بود.
بحث و نتیجه گیری
مقیاس SAROMMتکرارپذیری بالایی برای برای اندازه گیر ی انعطاف پذیری ستون فقرات و دامنه حرکتی در کودکان و نوجوانان فلج مغزی 5 تا 15 سال را دارد.
کلیدواژگان: مقیاس انعطاف پذیری ستون فقرات و دامنه حرکتی (SAROMM)، فلج مغزی، دامنه حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 12 اسفند 1398