کد sr-26148  
عنوان اول مقایسه تاثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر تعادل پویای دانش آموزان کم توان ذهنی  
نویسنده بهنام غلامی بروجنی  
نویسنده بهنام قاسمی  
نویسنده محمدرضا مرادی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در توانبخشی ورزشی  
شماره پیاپی 11  
ماه بهار و تابستان 1397  
زبان فارسی  
متن پیش زمینه و هدف: عقب ماندگی ذهنی یکی از رایج ترین معلولیت های ذهنی است و در این افراد اختلال در تعادل وجود دارد. هدف از این تحقیق مقایسه تاثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی و برنامه تمرینی زنجیره حرکتی بسته بر تعادل پویای دانش آموزان کم توان ذهنی بود.
روش بررسی
در یک مطالعه نیمه تجربی که بر روی 45 دانش آموز پسر کم توان ذهنی انجام شد، آزمودنی ها در سه گروه 15 نفره کنترل، ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته قرار گرفتند. گروه های تجربی 8 هفته و هفته ای سه بار تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته را انجام دادند. در پیش آزمون و پس آزمون از تست برخاستن و رفتن برای اندازه گیری تعادل پویای سه گروه استفاده شد. از آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه برای بررسی تفاوت های بین گروهی استفاده شد. نتایج به دست آمده در سطح معنی داری کمتر از 0/05 بررسی شدند.
یافته ها
در نتایج آزمون تعادل پویا بین گروه های ثبات مرکزی و کنترل، زنجیره حرکتی بسته و کنترل و همچنین گروه های ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته تفاوت معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته باعث بهبود تعادل ایستا و پویای دانش آموزان کم توان ذهنی شدند و از این تمرینات می توان برای بهبود تعادل در برنامه های توانبخشی دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.
کلیدواژگان: کم توان ذهنی، ثبات مرکزی، زنجیره حرکتی بسته، تعادل پویا  
تاریخ ثبت در بانک 12 اسفند 1398