کد sr-25845  
عنوان اول اثربخشی آموزش مهارت های تاب آوری بر میزان تاب آوری و مولفه های آن در خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون  
نویسنده ستاره شجاعی  
نویسنده احمد به پژوه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 56  
سال 1394شمسی  
ماه تابستان  
زبان فارسی  
متن هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تاب آوری بر میزان تاب آوری خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون انجام شد.
روش
پژوهش مذکور از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری بود. برای ارزیابی متغیرها از مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و تاب آوری کودکان و نوجوانان پرینس- امبوری (2007) استفاده شد. 30 نفر از خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون از کلیه مناطق شهر شیراز با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل در پژوهش حاضر مشارکت کردند.
یافته ها
تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط به همراه اندازه گیری مکرر نشان داد که اجرای برنامه مداخله ای بر میزان تاب آوری و مولفه های آن در خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون گروه آزمایشی در مرحله پس آزمون به طور معنا داری موثر بوده و اثرات مشاهده شده در مرحله پیگیری پایدار مانده بود(p≤0/05).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های تاب آوری می تواند میزان تاب آوری خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون را افزایش دهد.
کلیدواژگان: خواهران و برادران کودکان دارای نشانگان داون، آموزش تاب آوری، مهارت های تاب آوری  
تاریخ ثبت در بانک 6 اسفند 1398