کد sr-25840  
عنوان اول تدوین برنامه تلفیقی مهارتهای فرزندپروری اتیسم و تعیین اثربخشی آن در رضایت زناشویی، کاهش تعارض در شیوه فرزندپرو ری واحساس کفایت از نقش والدینی  
نویسنده هما رضایی  
نویسنده جلیل یونسی  
نویسنده مژگان فرهبد  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 54  
سال 1393شمسی  
ماه زمستان  
زبان فارسی  
متن هدف
این پژوهش با هدف تدوین و بررسی اثربخشی برنامه تلفیقی مهارت های فرزندپروری اتیسم بر افزایش رضایت زناشویی، کاهش تعارض در شیوه فرزندپروری و احساس کفایت والدینی انجام شد.
روش
با بررسی روش های مداخله ای موجود و نیازهای خانواده هایی که کودک اتیسم دارند، برنامه فرزندپروری مثبت به عنوان بدنه اصلی برنامه در نظر گرفته شد. برنامه در طی ده جلسه گروه درمانی و چهار جلسه مشاوره انفرادی با حضور زوجین و دو جلسه مشاوره ویژه هر خانواده به صورت مجزا از دیگر خانواده ها برگزار شد.
نتایج
نتایج گویای بهبود کارکرد خانواده در ابعاد کاهش تعارض والدین در شیوه فرزندپروری، افزایش احساس کفایت و رضایت از ایفای نقش والدینی بود، ولی در افزایش رضایت مندی زناشویی تاثیر معناداری نداشت.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود از این برنامه جهت افزایش بهبود وضعیت فرزندپروری و احساس کفایت والدین کودکان دارای اتیسم بهره گرفته شود. برنامه پژوهش حاضر به نحوی بازنویسی و اجرا شود که جلسه های مشاوره ای بیشتری در زمینه رضایت مندی زناشویی اختصاص داده شود.
کلیدواژگان: برنامه فرزندپروری اتیسمی، رضایت زناشویی، تعارض در شیوه فرزند پروری، احساس کفایت و رضایت از نقش والدینی  
تاریخ ثبت در بانک 6 اسفند 1398