کد sr-25835  
عنوان اول شیوع و پایش صرع در کودکان عقب مانده ذهنی شهر تهران (1381)  
نویسنده سید مصطفی نچواک  
نویسنده حمیدرضا حقیقت  
نویسنده منصور رضایی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله علوم پزشکی کرمانشاه  
شماره پیاپی سال 8 شماره 3  
سال 1383شمسی  
ماه پاییز  
زبان فارسی  
متن سابقه و هدف
صرع از جدید ترین و شایع ترین اختلالات عصبی در دوران کودکی است که شیوع آن رو به افزایش است و هنگامی که با عقب ماندگی ذهنی توام می شود، به صورت چالش و معضل قابل توجهی نمایان می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و پایش صرع در کودکان عقب مانده ذهنی 21-6 ساله شهر تهران انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-تحلیلی(مقطعی) در پاییز سال 1381 به انجام رسید. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سوابق و مدارک پزشکی موجود در مدارس و مصاحبه با والدین کودکان گردآوری شد. در ابتدا با مراجعه به مدارس و بررسی سوابق پزشکی 4361 دانش آموز عقب مانده ذهنی، میزان شیوع برآورد شد. آن گاه به صورت تصادفی تعدادی از والدین دانش آموزان مصروع برای انجام مصاحبه انتخاب شدند.در این مطالعه از شاخص های: سن شروع ابتلا، الگوی درمان، سطح آگاهی والدین و سابقه آخرین حمله به عنوان ملاک های تعیین وضعیت پایش صرع استفاده شد.
یافته ها
میزان شیوع صرع در جامعه مورد مطالعه 55/10 درصدبود که در دو جنس تفاوت معنا داری را نشان داد(001 /0=p). سن شروع ابتلا به صرع در 1/51 درصد ازدانش آموزان مصروع یک سالگی بود. در 5/60 درصداز دانش آموزان مصروع در دو سال قبل حداقل یک بار سابقه بروز حملات صرعی وجود داشت. در 1/46 درصداز مصرو عین مورد بررسی، الگوی درمان به صورت مصرف چنددارویی بود. سطح آگاهی 8/69درصداز والدین در مورد صرع و چگونگی مراقبت ازآن ضعیف و یا خیلی ضعیف بود.
بحث: با توجه به شیوع بالا و عدم پایش مناسب و همچنین آگاهی کم والدین، لزوم ارائه برنامه های آموزشی درخصوص صرع و نحوه مراقبت از آن به مربیان و والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی مصروع ضروری به نظر می رسد. لازم است در سطح مراکز آموزشی شیوه نامه و منشور مراقبت از صرع تهیه و در اختیار مربیان قرار داده شود.
کلید واژگان: صرع، شیوع، پایش، عقب ماندگی ذهنی، کودکان، تهران  
تاریخ ثبت در بانک 6 اسفند 1398