کد sr-25766  
عنوان اول بررسی شیوع اختلالات ستون فقرات در دانش آموزان با آسیب های بینایی و شنوایی  
نویسنده مژگان فرهبد  
نویسنده مینا احمدی کهجوق  
نویسنده حسین احمدی کهجوق  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 11 شماره 2  
سال 1394شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن مقدمه
هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع ناهنجاری های ستون فقرات در دانش آموزان با آسیب بینایی و شنوایی است.
روش بررسی
برای انجام پژوهش مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی با نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد. تعداد نمونه ها بر حسب ده درصد از دانش آموزان سال تحصیلی 91 انتخاب شدند که در شهر تهران 323 نفر، در شهرستان های استان تهران 244 نفر و در استان البرز 148 نفر بودند. از پرسشنامه دموگرافیک، شاقول، خط کش منعطف تایوانی و خط کش ساده برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با استفاده از آمار توصیفی گزارش شده است.
یافته ها
براساس یافته های پژوهش، شیوع اسکلیوز در 74 درصد از دانش آموزان با آسیب بینایی بالاترین میزان را داشت. در بررسی کایفوز و لوردوز چارک های اول و سوم مبنای وجود ناهنجاری استناد شدند، بدین صورت که محدوده کمتر از چارک اول و بیش از چارک سوم دارای ناهنجاری مشخص قلمداد شد. چارک اول و سوم برای کایفوز دانش آموزان آسیب دیده شنوایی با30.56 و 46.51 درجه، بیشترین مقدار و در آسیب دیده بینایی با 27.65 و 45.24 بود. همچنین چارک اول و چارک سوم برای لوردوز دانش آموزان آسیب دیده شنوایی به ترتیب با 36.60 و 74.90 درجه بیشترین مقدار را داشت.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از شیوع بیشتر ناهنجاری های ستون فقرات در دختران دانش آموز با آسیب بینایی است که لازم است آموزش ها و نیز خدمات توانبخشی لازم جهت استفاده از حواس جایگزین برای ایجاد وضعیت مناسب در بدن به این قشر از دانش آموزان ارائه شود.
کلید واژگان: آسیب بینایی، آسیب شنوایی، اسکلیوز، لوردوز، کایفوز  
تاریخ ثبت در بانک 3 اسفند 1398