کد sr-25695  
عنوان اول مقایسه هوش هیجانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم و عادی  
نویسنده مهران سلیمانی  
نویسنده سمیرا وکیلی  
نویسنده شهریار سلیمانی  
نویسنده سمیه قلی پور  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 14  
سال 1397شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
تاثیر کودک مبتلا به طیف اوتیسم بر خانواده به عواملی مانند ویژگی‌های شناختی و هیجانی و شخصیتی والدین، ارزیابی آن‌ها از مسئله، مهارت حل مسئله، راهبردهای منفی یا ناکارآمد و مهارت‌های اجتماعی آنان بستگی دارد. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی والدین کودکان طیف اوتیسم و والدین کودکان عادی انجام شد.
روش‌بررسی
روش پژوهش حاضر از نوع علی‌مقایسه‌ای بود. جامعه آماری را تمامی والدین دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم و والدین دارای فرزند عادی شهرستان ارومیه تشکیل دادند. انتخاب گروه نمونه بدین‌صورت بود که 50 زوج دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم، با روش نمونه‌گیری دردسترس، از خانواده‌هایی با کودک طیف اوتیسم که در شهرستان ارومیه زندگی و به مرکز نگهداری و آموزش کودکان طیف اوتیسم در این شهر مراجعه کردند، همراه با 50 زوج دارای فرزند عادی با روش نمونه‌گیری تصادفی‌خوشه‌ای از بین والدین کودکان شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر ارومیه، انتخاب شدند. ابزار پژوهش جهت بررسی هوش هیجانی، پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن بود. جهت تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها از مدل آماری تی دو گروه مستقل استفاده شد.
یافته‌ها
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد در متغیرهای هوش هیجانی کل (0٫020=p) و برخی از مولفه‌های آن ازجمله حل مسئله (0٫040=p)، شادمانی (0٫001 نتیجه‌گیری
براساس یافته‌های پژوهش مبنی‌بر کم‌بودن هوش هیجانی و برخی از مولفه‌های آن در والدین کودکان طیف اوتیسم، آموزش‌های لازم در این زمینه به آن‌ها، باید در مداخلات به‌هنگام درنظر گرفته شود.
کلیدواژگان: والدین کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، هوش هیجانی  
تاریخ ثبت در بانک 6 بهمن 1398