کد sr-25686  
عنوان اول حافظه فعال و کفایت اجتماعی: دانش آموزان شنوا و ناشنوا  
نویسنده رویاسادات خاتون آبادی  
نویسنده محمد عاشوری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 14  
سال 1397شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن هدف
دانش آموزان ناشنوا یکی از گروه های کودکان با نیازهای ویژه هستند و ناشنوایی به نحو گسترده ای به عنوان یکی از ناتوانی های بسیار شایع به رسمیت شناخته شده است. به نظر می رسد دانش آموزان ناشنوا درمقایسه با دانش آموزان شنوا درزمینه حافظه فعال و کفایت اجتماعی با مشکلات عمده ای مواجه باشند؛ بنابراین، پژوهش حاضر به منظور مقایسه حافظه فعال و کفایت اجتماعی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا صورت گرفت.
روش بررسی
پژوهش حاضر، مطالعه ای علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان شنوا و ناشنوای دختر 10 تا 13 ساله شهر گرگان در سال 1397-1396 تشکیل دادند. دانش آموزان شنوا و ناشنوا به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند؛ به نحوی که اعضای هر گروه 40 نفر بود. ابزارهای این پژوهش آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر و پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فیلیپس بود. اطلاعات جمع آوری شده از طریق آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنوف، ام.باکس، لوین، t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری در سطح معناداری 0٫05 و با استفاده از نسخه 23 نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات حافظه فعال دانش آموزان ناشنوا (3٫27±62٫46) به طور معناداری کمتر از دانش آموزان شنوا (3٫11±73٫85) بود (0٫05 نتیجه گیری
براساس یافته های پژوهش، حافظه فعال و کفایت اجتماعی در دانش آموزان ناشنوا از دانش آموزان شنوا کمتر بود؛ بنابراین در این حوزه به برنامه توانبخشی ویژه ای نیاز است تا حافظه فعال و کفایت اجتماعی دانش آموزان ناشنوا افزایش یابد.
کلیدواژگان: حافظه فعال، کفایت اجتماعی، کودکان ناشنوا  
تاریخ ثبت در بانک 6 بهمن 1398