کد sr-25678  
عنوان اول تحلیل وضعیت معماری مراکز آموزشی ناشنوایان و کم شنوایان (مطالعه موردی: سه دبستان ناشنوایان و کم شنوایان در شهر اصفهان)  
نویسنده مریم قاسمی سیچانی  
نویسنده شیرین قاسمی سیچانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 14  
سال 1397شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن هدف
این مقاله به تحلیل وضعیت معماری سه دبستان کودکان ناشنوا و کم شنوا در شهر اصفهان، پرداخته است.
روش بررسی
پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بررسی مطالعات انجام شده پیرامون خصوصیات معمارانه فضاهای آموزشی افراد ناشنوا و کم شنوا در کشورهای مختلف جهان و به کمک چک لیست محقق ساخته و ابزار مشاهده، صورت گرفته است.
یافته ها
یافته های پژوهش، حاکی از آن است که معماری دبستان های افراد ناشنوا و کم شنوای موجود در شهر اصفهان، مناسب با نیازهای این افراد، نیست؛ به طوری که هیچ یک از این سه دبستان، برای دسترسی آسان افراد یادشده در موقعیت مکانی مناسبی قرار نگرفته، شرایط اکوستیک مناسبی نداشته و از مواد و مصالح مناسب با توجه به شرایط کودکان ناشنوا و کم شنوا، در معماری آن ها استفاده نشده است.
نتیجه گیری
علیرغم اینکه در بسیاری از کشورها کلیساها، مراکز فرهنگی، مدارس، خانه ها، مغازه ها و...، برای ناشنوایان و کم شنوایان، مناسب و طراحی شده هستند؛ لیکن هنوز در ایران، فضاهای مناسب سازی شده برای این دسته افراد وجود ندارد. ارائه سطوح مناسبی از نورپردازی و انتخاب رنگ ها و مواد و مصالح، منجر به بهبود یادگیری افراد ناشنوا و کم شنوا در فضاهای آموزشی، می شود. جنس مصالح می تواند در مدیریت لرزش ها، بهبود جهت یابی و شناسایی مخاطرات تهدیدکننده افراد ناشنوا و کم شنوا، بسیار کمک کننده باشد.​
کلیدواژگان: تحلیل معماری مراکز آموزشی، ناشنوا و کم شنوا، دبستان، شهر اصفهان  
تاریخ ثبت در بانک 6 بهمن 1398