کد sr-25664  
عنوان اول اثربخشی آموزش مبتنی بر قدردانی بر معنای زندگی مادران کودکان ناشنوا  
نویسنده امیر قمرانی  
نویسنده مریم عابدی جزی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی سال 7 شماره 13  
سال 1396شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن هدف
مادران کودکان ناشنوا به‌دلیل وضعیت فرزند معلولشان از مشکلات روانی متعددی رنج می‌برند که یکی از این مشکلات کم‌بودن یا نداشتن معنا در زندگی است. براین‌اساس، پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مبتنی‌بر قدردانی بر معنای زندگی مادران کودکان ناشنوای بین 7تا13 سال شهر اصفهان پرداخت.
روش‌بررسی
این پژوهش طرحی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون‌پیگیری با گروه کنترل بود. بدین‌منظور 22 نفر آزمودنی به‌شیوه دردسترس انتخاب و با روش گمارش تصادفی 11 نفر در گروه کنترل و 11 نفر در گروه آزمایش تقسیم شدند و به‌مدت هشت‌هفته و هر هفته یک‌جلسه 90دقیقه‌ای تحت آموزش قدردانی قرار گرفتند. از پرسشنامه معنای زندگی (استگر و همکاران، 2006) به‌عنوان ابزار سنجش برای سنجیدن وجود معنا و جست‌وجوی معنا در زندگی، در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. داده‌ها نیز ازطریق نرم‌افزار SPSS و روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری حاکی‌از آن بود که بین گروه آزمایش و گروه کنترل به‌لحاظ نمرات کل معنای زندگی و وجود معنا در زندگی و جست‌وجوی معنا در زندگی گروه‌ها تفاوت معناداری وجود داشت (0٫05 نتیجه‌گیری
باتوجه به نتایج به‌دست‌‌آمده می‌توان گفت آموزش قدردانی می‌تواند در معنادهی به زندگی مادران کودکان ناشنوا موثر باشد.
کلید واژگان: قدردانی، معنای زندگی، ناشنوا  
تاریخ ثبت در بانک 4 بهمن 1398