کد sr-25652  
عنوان اول ارتباط ناهنجاری های قامتی با کیفیت زندگی و خودکارآمدی نابینایان و کم بینایان  
نویسنده جلیل مرادی  
نویسنده مریم عبادی  
نویسنده شهناز شهرجردی  
نویسنده مسعود گلپایگانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه کومش  
شماره پیاپی 77  
سال 1398شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 78  
شماره صفحه (تا) 84  
زبان فارسی  
متن هدف
هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط ناهنجاری های قامتی با کیفیت زندگی و خودکارآمدی نابینایان و کم بینایان بود.

مواد و روش ها
تعداد 100 نفر از افراد نابینا و کم بینا (با میانگین سن 34 سال شامل 48 مرد و 52 زن) که زیر نظر انجمن نابینایان و کم بینایان شهر اراک بودند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش ناهنجاری های قامتی از آزمون نیویورک، برای ارزیابی کیفیت زندگی از پرسش نامه کیفیت زندگی sf-36 و ارزیابی خودکارآمدی از پرسش نامه خودکارآمدی شرر (Sherer general self efficacy) استفاده شد. پرسش نامه ها با مصاحبه تکمیل شد. نتایج با استفاده از ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شد.

یافته ها
نتایج نشان داد که کیفیت زندگی در افراد مطلوب بود اما خودکارآمدی در حد متوسط بود. بین ناهنجاری های قامتی با کیفیت زندگی و خودکارآمدی در نابینایان و کم بینایان ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد (05/0P<). هم چنین ناهنجارهای قامتی به صورت معکوس پیش بینی کننده معناداری برای متغیرهای کیفیت زندگی و خودکارآمدی بود (02/0=P).

نتیجه گیری
به طور کلی نتایج نشان داد که ارزیابی ناهنجاری های قامتی در افراد کم بینا و نابینا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و افراد دارای ناهنجاری ها قامتی بیش تر، دارای خودکارآمدی و کیفیت زندگی پایین تری هستند. شناسایی این ناهنجاری ها و اصلاح آنها نقش موثری در افزایش کیفیت زندگی و خوکارآمدی این افراد دارد.

کلید واژگان: کیفیت زندگی، خودکارآمدی، ناهنجاری قامتی، کم بینایی و نابینایی  
تاریخ ثبت در بانک 4 بهمن 1398