کد sr-25585  
عنوان اول نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی اختلالات روانشناختی افراد معلول جسمی حرکتی و مقایسه آن با افراد عادی  
نویسنده اکبر عطادخت  
نویسنده نجمه جوکار کمال آبادی  
نویسنده طیبه حسینی کیاسری  
نویسنده سجاد بشرپور  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی  
شماره پیاپی 59  
سال 1393شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 26  
شماره صفحه (تا) 35  
زبان فارسی  
متن هدف
این مطالعه با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی اختلالات روانشناختی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و مقایسه آن با افراد عادی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه علی مقایسه ای، 49 نفر از بین معلولین جسمی حرکتی با روش نمونه گیری تصادفی ساده و 50 نفر غیرمعلول از بین افراد عادی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده(MSPSS)، جمع آوری و با ابزار آماری خی دو، تحلیل واریانس یک عاملی و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین دو گروه معلولین جسمی حرکتی و افراد عادی از لحاظ استرس (05/0>P)، اضطراب، افسردگی و حمایت افراد مهم (01/0>P) تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین استرس افراد معلول، با حمایت افراد مهم و دوستان؛ افسردگی معلولین با حمایت افراد مهم، دوستان و خانواده و همچنین با نمره کل حمایت اجتماعی؛ و بالاخره اضطراب افراد معلول با حمایت افراد مهم، دوستان و خانواده رابطه معنی دار دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مدل های پیش-بینی استرس، افسردگی و اضطراب از روی حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معلول و نیز افراد عادی معنی دار است (01/ 0 p<).
نتیجه گیری
این نتایج تلویحاتی را درمورد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانشناختی به دنبال داشته و در توانبخشی افراد معلول جسمی- حرکتی قابلیت کاربرد دارند.
کلید واژگان: حمایت اجتماعی ادراک شده، افسردگی، اضطراب، استرس، معلول جسمی حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398