کد sr-25584  
عنوان اول کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در مراقبین اصلی عضو خانواده های کودکان مبتلا به معلولیت جسمی- حرکتی تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر ایلام  
نویسنده الهام حسینی  
نویسنده صدیقه خنجری  
نویسنده سیده فاطمه حق دوست اسکویی  
نویسنده محمد حیدری  
نویسنده منصوره قدوسی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری  
شماره پیاپی 1  
سال 0شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 23  
شماره صفحه (تا) 31  
زبان فارسی  
متن مقدمه
اولین مواجهه با معلولیت در محیط خانواده صورت می گیرد و در این میان واکنش اعضای خانواده و سازگاری آنان در خصوص کودک معلول، تعیین کننده وضعیت کیفیت زندگی آنان خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی در اعضای خانواده های کودکان معلول جسمی - حرکتی انجام گرفت.
روش
پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده که در طی آن 145 نفر از مراقبین اصلی عضو خانواده های کودکان مبتلا به معلولیت جسمی- حرکتی تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر ایلام به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 2 قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگیWHOQOL-BREEF بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های توصیفی و تحلیلی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش بیانگر آن بود که با توجه به میانگین کلی نمره کیفیت زندگی واحدهای موردپژوهش (16/39) مراقبین اصلی عضو خانواده های کودکان مبتلا به معلولیت جسمی- حرکتی از کیفیت زندگی پائینی برخوردار هستند به طوری که آن ها در ابعاد سلامت جسمی، روابط اجتماعی، سلامت روانی و سلامت محیطی کیفیت زندگی پائینی را تجربه می کردند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان دریافت که در رویارویی با چالش ناشی از تنش معلولیت کودکان، می بایست کیفیت زندگی مراقبین عضو خانواده های کودکان مبتلا به معلولیت جسمی- حرکتی مورد توجه قرار گیرد و با تدوین برنامه مداخلات پیشگیرانه و درمانی با هدف بهبود کیفیت زندگی مراقبین و سایر اعضای خانواده تلاش نمود.
کلید واژگان: کیفیت زندگی، اعضای خانواده، کودک معلول  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398