کد sr-25571  
عنوان اول تبیین تجارب زیسته مردان مبتلا به آسیب جسمی-حرکتی با محوریت ازدواج: رویکردی پدیدارشناسانه  
نویسنده احمد شریفی اردانی  
نویسنده سعیده عبداللهی طزرجان  
نویسنده قاسم فتاحی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دو ماهنامه طلوع بهداشت  
شماره پیاپی سال 17 شماره 6  
سال 1397شمسی  
ماه بهمن و اسفند  
شماره صفحه (از) 46  
شماره صفحه (تا) 60  
زبان فارسی  
متن مقدمه
آسیب دیدگی های جسمی- حرکتی نوعی آسیب است که یک یا چند فعالیت اساسی زندگی فرد را محدود می کند و مانع بروز کارآمد توانایی های بدنی یا روانی در فرد می شوند. بنابراین مردان مبتلا به این نوع معلولیت در فرایند زندگی خود با چالش ها و مشکلات خاصی روبرو خواهند شد. یکی از مهم ترین این چالش ها ازدواج و انتخاب همسر در جهت حمایت عاطفی، روانی و جسمانی از مرد می باشد. لذا هدف از این پژوهش تبیین تجارب و چالش های مردان مبتلا به آسیب های جسمی - حرکتی با محوریت ازدواج می باشد.
روش بررسی
این پژوهش به شیوه کیفی، به روش پدیدارشناسی، با نمونه گیری هدفمند و استفاده از مصاحبه ژرف نگر با 16مردکه مبتلا به آسیبهای جسمی - حرکتی بودندانجام شد. مصاحبه ها ضبط شدند، سپس به صورت کتبی ثبت گردید و به روش Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های حاصل از تجربیات و چالش های مردان مبتلا به آسیب جسمی- حرکتی در 6 مضمون اصلی (نگرانی های شغلی، ترس از ناتوانی در روابط جنسی، ترس از طرد، معضلات درمانی، باورها و اعتقادات مذهبی، خود اثبات گری در زندگی) و 20 مضمون فرعی که به صورت زیرگروه های مضامین اصلی کدبندی شده اند، خلاصه گردید.
نتیجه گیری
این یافته ها می تواند اطلاعات لازم در خصوص شناخت مشکلات، دغدغه ها و چالش های اصلی مردان مبتلا به آسیب جسمی - حرکتی در زمینه ازدواج را فراهم کند و راهگشای بسیاری از متخصصان و مسئولین در زمینه ارائه خدمات و حمایت هایی در جهت توانبخشی اجتماعی معلولان جسمی حرکتی باشد.
کلید واژگان: آسیب های جسمی- حرکتی، مردان، ازدواج، تجارب زیسته  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398