کد sr-25547  
عنوان اول شیوع سوء تغذیه در کودکان معلول جسمی- حرکتی بر مبنای داده های تن سنجی  
نویسنده اعظم دوست محمدیان  
نویسنده تیرنگ نیستانی  
نویسنده میترا ابتهی  
نویسنده نسترن شریعت زاده  
نویسنده بهاره نیکویه  
نویسنده محسن نعمتی  
نویسنده محسن مداح  
نویسنده دلارام قدسی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران  
شماره پیاپی 29  
سال 1391شمسی  
ماه زمستان  
زبان فارسی  
متن سابقه هدف
کودکان معلول جسمی- حرکتی به دلایل متعددی در معرض خطر سوء تغذیه اند و سوء تغذیه با افزایش وخامت وضعیت بالینی و احتمال ابتلائات بعدی، مشکلات بیشتری را به کودک، خانواده و در نهایت جامعه تحمیل می کند. از این رو، ارزیابی دور های وضعیت تغذیه ای کودکان معلول برای انجام مراقبت های تغذیهای مناسب از این گروه آسیب پذیر ضرورت دارد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع سوء تغذیه در کودکان معلول جسمی- حرکتی بر مبنای داده های تن سنجی انجام شد.
مواد و روش ها
290 کودک معلول جسمی- حرکتی در گروه سنی 6- 12 سال، از هر دو جنس از شهر های تهران، مشهد و رشت وارد مطالعه شدند. قد و وزن اندازه گیری و نمایه توده بدن محاسبه شد. در مواردی که امکان اندازه گیری قد وجود نداشت، برآورد آن با استفاده از اندازه های طول بازو (AL) و طول درشت نی (TL) انجام شد. درصد کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی در کودکان معلول با مقایسه با استاندارد CDC و نیز محاسبه Z- score برآورد شد.
یافته ها
بر حسب Z- score شیوع کم وزنی در پسران و دختران به ترتیب 1/40% و 5/49% و شیوع کوتاه قدی در پسران و دختران به ترتیب 5/38% و 3/46% بود. شیوع کم وزنی و کوتاه قدی در دختران بیشتر از پسران بود. در مقایسه با نتایج سایر مطالعات مشاهده شد شیوع کم وزنی و کوتاه قدی در کودکان معلول به طرز معنی داری بالاتر از کودکان تندرست بود. شیوع بالای کم وزنی بر اساس استاندارد CDC در کودکان معلول (به ویژه در شهر تهران و در دختران) قابل تامل است.
نتیجه گیری
شیوع بالای سوء تغذیه اعم از کم وزنی و کوتاه قدی در کودکان معلول جسمی- حرکتی نشان دهنده ضرورت برنامه ریزی و مداخلات تغذیه ای مناسب برای این گروه آسیب پذیر است.
کلید واژگان: سوء تغذیه، کودک معلول جسمی، حرکتی، تن سنجی  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398