کد sr-25546  
عنوان اول مقایسه کیفیت زندگی معلولین جسمی- حرکتی با افراد سالم با استفاده از پرسشنامه WHOQOL 100  
نویسنده محمود بختیاری  
نویسنده فرید زایری  
نویسنده مسعود صالحی  
نویسنده پروین یاوری  
نویسنده علی دلپیشه  
نویسنده فرزانه مباشری  
نویسنده مسعود کریملو  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه اپیدمیولوژی ایران  
شماره پیاپی 226  
سال 1391شمسی  
ماه تابستان  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
هدف از اندازه گیری کیفیت زندگی، ارزیابی ماهیت ذهنی کیفیت زندگی، دستیابی به ادراک خود فرد از وضعیت موجود زندگی و سلامتی است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی در سال 1388، 1000 نفر از جمعیت 15 تا 75 ساله شهر تهران شامل دو گروه افراد سالم و معلولین جسمی- حرکتی، با استفاده از پرسشنامه WHOQOL-100 از نظر کیفیت زندگی مورد مقایسه قرار گرفتند. نمونه گیری از افراد سالم به صورت نمونه گیری تصادفی انجام شد، افراد معلول نیز از مرکز جامع توانبخشی هلال احمر که یک مرکز مرجع برای این افراد است، انتخاب شده اند. تحلیل اطلاعات توسط نرم افزارSPSS نسخه 18، و آزمون های تی مستقل و رگرسیون چندگانه انجام شد.
نتایج
میانگین و انحراف معیار سن افراد سالم مشارکت کننده در مطالعه برابر با 75/12 ± 09/35 و میانگین و انحراف معیار سن معلولین مشارکت کننده در پژوهش برابر با 86/12 ± 88/35 به دست آمد. تنها در حیطه های سلامت جسمی و استقلال نمره کیفیت زندگی این دو گروه با یکدیگر اختلاف معنا داری داشتند (001/0P<)، به طوریکه میانگین نمره هر دو حیطه در افراد سالم بیشتر از افراد معلول بود. در سایر حیطه ها اختلاف آماری معنا داری بین کیفیت زندگی این دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
افراد معلول به دلیل محدودیت های موجود در حیطه های جسمی و استقلال دارای نمره کیفیت زندگی کمتری نسبت به دیگر اقشار جامعه بوده و این قشر نیازمند دریافت خدمات ویژه از سازمان های ذیربط جهت کم کردن هرچه بیشتر فاصله بین افراد سالم و معلول از دید کیفیت زندگی هستند.
کلید واژگان: معلولین، کیفیت زندگی، پرسشنامه WHOQOL 100  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398