کد sr-25517  
عنوان اول بررسی تاثیر آموزش تمرین ذهنی بر روی پیشرفت توانش های حرکتی دانش آموزان نابینا  
نویسنده غلامعلی افروز  
نویسنده علمدار یوسفی  
نویسنده رضا رستمی  
نویسنده رسول حمایت طلب  
نویسنده یعقوب شفیعی فرد  
نویسنده لیلا خواجه پور  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه علوم روانشناختی  
شماره پیاپی 25  
سال 1387شمسی  
ماه بهار  
زبان فارسی  
متن هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش تمرین ذهنی بر روی پیشرفت توانش حرکتی دانش آموزان نابینا است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوم راهنمایی مدارس نابینای شهر تهران در سال تحصیلی 86-85 است. حجم نمونه با توجه به محدودیت جامعه مورد مطالعه و نوع تحقیق 20 نفر است که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده تعیین گردید. این پژوهش از نوع تمام آزمایشی با گروه کنترل و تصادفی می باشد.
برای بررسی سوال های پژوهش از مقیاس حرکتی لینکلن- اوزرتسکی و پرسشنامه ارزیابی تصویرسازی حرکتی (VMIQ) استفاده شد.آموزش تمرین ذهنی طی 18 جلسه30 دقیقه ای و در 6 هفته به طول انجامید. و بعد از یک ماه آزمون پیگیری به عمل آمد. در تحلیل نتایج از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که:1. دانش آموزانی که آموزش تمرین ذهنی دریافت کرده بودند به طور معناداری در توانش های حرکتی نمره بالاتری را نسبت به آن دسته که آموزش ندیده بودند، به دست آوردند.
2.بعد از گذشت یک ماه گروه آموزش دیده به طور معناداری عملکرد بهتری را نسبت به آن دسته که آموزش ندیده بودند در توانش های حرکتی داشتند.
3. دانش آموزانی که آموزش تمرین ذهنی دریافت کرده بودند به طور معناداری نمره بهتری در تصویرسازی حرکتی نسبت به آن دسته که آموزش ندیده بودند، به دست آوردند.
کلید واژگان: تمرین ذهنی، توانش حرکتی، نابینا، تصویرسازی حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398