کد sr-25500  
عنوان اول تاثیر آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون  
نویسنده علی صادقی سیاح  
نویسنده غلامعلی افروز  
نویسنده علی اکبر ارجمندنیا  
نویسنده مسعود غلامعلی لواسانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی  
شماره پیاپی سال 8 شماره 3  
سال 1396شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 65  
شماره صفحه (تا) 73  
زبان فارسی  
متن : پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش متون خواندن کاربردی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون با استفاده از رویکرد برنامه آموزش انفرادی خانواده محور انجام شد.
روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون شهرستان همدان بودند که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 نفر دانش آموز آهسته گام با نشانگان داون بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات موردنیاز، از دو آزمون جداگانه پیشرفت تحصیلی خواندن (پیش آزمون و پس آزمون) محقق ساخته استفاده شد. به گروه آزمایش در 15 جلسه 30 دقیقه ای، متون خواندن کاربردی آموزش داده شد و گروه کنترل تحت چنین آموزشی قرار نگرفت. داده های به دست آمده از طریق انجام آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که آموزش متون خواندن کاربردی با رویکرد برنامه آموزش انفرادی خانواده محور بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندندانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون تاثیر معناداری دارد (001/0p<) و تاثیر آن بر سرعت خواندن نسبت به دقت خواندن و درک مطلب بیشتر است (001/0p<).
کلید واژگان: خواندن کاربردی، دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون، درک مطلب خواندن، دقت خواندن و سرعت خواندن  
تاریخ ثبت در بانک 1 بهمن 1398