کد sr-25444  
عنوان اول تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانش آموزان کم توان ذهنی در درس ریاضی  
نویسنده حمیدرضا جنگی زهی شستان  
نویسنده اسماعیل ز ارعی زوارکی  
نویسنده محمدرضا نیلی احمدآبادی  
نویسنده علی دلاور  
نویسنده شهلا پزشک  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فناوری برنامه درسی  
شماره پیاپی 3  
سال 0شمسی  
ماه بهار و تابستان  
شماره صفحه (از) 15  
شماره صفحه (تا) 28  
زبان فارسی  
متن مقدمه
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر چندرسانه ای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانش آموزان کم توان ذهنی پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی بود.

روش
روش اجرای این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر کم توان ذهنی در پایه چهارم ابتدایی را شامل می شد که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و از میان مدارس موجود، دو مدرسه استثنایی در شهر تهران برای انجام پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی عبدخدایی (2008)، پرسشنامه یادگیری مشارکتی مقیمی و رمضان (2013) اصلاح شده توسط محقق و آزمون محقق ساخته ریاضی جهت اجرای پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. کار اصلی تدریس در گروه کنترل، به عهده معلم کلاس بود. اما برای تدریس در گروه آزمایش، از چندرسانه ای آموزشی تهیه شده توسط پژوهشگر در کنار تدریس معلم استفاده شد.

یافته ها
یافته های به دست آمده از تحلیل داده های مربوط به فرضیه های پژوهش نشان داد که پس از حذف اثر پیش آزمون (میانگین تعدیل شده) بین میانگین نمرات یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دو گروه در مرحله پس آزمون، تفاوت معناداری مشاهده می شود (001/0p<). یعنی میانگین تعدیل شده نمرات یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت در گروه گواه است و هر سه فرضیه مورد تایید قرار گرفت. در کل نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد، که استفاده از چندرسانه ای آموزشی بر یادگیری، انگیزه و مشارکت دانش آموزان کم توان ذهنی در درس ریاضی تاثیر گذار است.

کلید واژگان: کم توانی ذهنی، چندرسانه ای آموزشی، یادگیری، انگیزه، مشارکت  
تاریخ ثبت در بانک 27 دی 1398