کد sr-25441  
عنوان اول مقایسه مهارت های اجتماعی کودکان 6 تا 9 ساله سخت شنوا با کاشت حلزون و سمعک در شهر شیراز  
نویسنده صدیقه رضایی دهنوی  
نویسنده صدیقه رستمی  
نویسنده شیرین مجاور  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 12 شماره 6  
سال 1395شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 318  
شماره صفحه (تا) 323  
زبان فارسی  
متن مقدمه
استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند کاشت حلزون و سمعک، می تواند تاثیرات زیادی بر ابعاد مختلف زندگی افراد دارای آسیب شنوایی داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه مهارت های اجتماعی کودکان 6 تا 9 ساله سخت شنوا با سمعک و با کاشت حلزون بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی- مقایسه ای، از پرسش نامه مهارت های اجتماعی Matson (Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters یا MESSY) و نسخه سوم آزمون رشد زبان (Test of Language Development-3rd Edition یا 3-TOLD) برای ارزیابی مهارت های اجتماعی و رشد زبان 118 کودک دارای آسیب شنوایی (58 نفر با کاشت حلزون و 60 نفر با سمعک) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
با کنترل سطح رشد زبان، تفاوت معنی داری بین رشد اجتماعی کودکان با کاشت حلزون و کودکان دارای سمعک مشاهده شد (001/0 > P)؛ به طوری که کودکان کاشت حلزون در مقایسه با کودکان دارای سمعک، رفتارهای اجتماعی مناسب تر، پرخاشگری کمتر و مشکلات بیشتری را در روابط با همسالان نشان دادند (001/0 > P).
نتیجه گیری
کودکان کاشت حلزون در مقایسه با کودکان دارای سمعک، مشکلات بیشتری را در رابطه با همسالان تجربه می کنند و مداخلات آموزشی و درمانی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
کلید واژگان: سخت شنوایی، مهارت های اجتماعی، سمعک، کاشت حلزون، رابطه با همسالان  
تاریخ ثبت در بانک 27 دی 1398