کد sr-25335  
عنوان اول اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مادران کودکان با اختلال های طیف اتیسم  
نویسنده ستاره شجاعی  
نویسنده قربان همتی علمدارلو،  
نویسنده یعقوب قرقانی  
نویسنده زهره میراحمدی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 11  
سال 1394شمسی  
ماه سال  
شماره صفحه (از) 179  
شماره صفحه (تا) 189  
زبان فارسی  
متن هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با اختلال های طیف اتیسم انجام شد.
روش بررسی
روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران کودکان با اختلال های طیف اتیسم شهر شیراز بودند، که از بین آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند، به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش مهارت های زندگی را در 12 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان از پرسش نامه گرانفسکی و همکاران (2001) استفاده گردید.
یافته ها
تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تمرکز مجدد مثبت/برنامه ریزی (0٫003=p)، ارزیابی مجدد مثبت (0٫004=p)، سرزنش خود (0٫001>p)، سرزنش دیگران (0٫007=p)، تلقی فاجعه آمیز (0٫001=p) و راهبرد پذیرش (0٫008=p) تاثیر معنی دار داشته است.
نتیجه گیری
یافته ها بیانگر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با اختلال های طیف اتیسم بود. بنابراین پیشنهاد می شود با طراحی و اجرای برنامه آموزش مهارت های زندگی جهت بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان اقدام شود.
کلید واژگان: مهارت های زندگی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، مادران، کودکان، اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 23 دی 1398