کد sr-25271  
عنوان اول بررسی مقایسه  ای قابلیت درک شنونده از گفتار کودکان کم شنوای متوسط تا شدید 72-36 ماهه در محیط دارای نوفه و بدون نوفه  
نویسنده اکبر دارویی  
نویسنده سیده فاطمه محمدی  
نویسنده فاطمه شیبانی  
نویسنده مطهره سادات حسینی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه اختلالات ارتباطی گفتار و زبان  
شماره پیاپی سال 3 شماره 2  
سال 1393شمسی  
ماه پاییز و زمستان  
زبان فارسی  
متن هدف
رشد گفتار و زبان در دوران کودکی و سال های ابتدایی زندگی عمدتا متکی به حس شنوایی می باشد. بنابراین، نقص در این حس باعث ایجاد مشکلاتی می شود که براساس میزان و نوع کم شنوایی متفاوت است. وضوح گفتار به عنوان عامل قابلیت فهم گفتار توصیف می شود، که تعیین شدت اختلال گفتاری از جمله ی این موارد است. این پژوهش با هدف مقایسه ی قابلیت درک شنونده از گفتار در شرایط محیطی با نوفه و بدون نوفه در کودکان کم شنوا انجام گردید.
روش کار
مطالعه حاضر به صورت توصیفی، تحلیلی و مقطعی می باشد.20 کودک کم شنوای متوسط تا شدید 36-72 ماه در این پژوهش وارد شدند. 30 کلمه ی تصویری در محیط بدون نوفه به کودک ارایه و نمونه صدای کودکان هنگام نامیدن، توسط دستگاه ضبط صدا ثبت و جهت رونویسی برای شنونده های ناآشنا پخش شد. پس از گذشت 8 روز، همان نمونه ی صدا با نوفه ترکیب شده و دوباره برای شنونده ها پخش و مراحل قبل تکرار گردید و قابلیت درک شنونده از گفتار کودکان تحلیل گشت. در پایان، اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین قابلیت درک شنونده از گفتار آن ها بعد از امتیاز دهی در آزمون وضوح گفتار (بخش کلمات تصویری) محاسبه شد. میانگین قابلیت درک شنونده از کل کلمات در محیط با نوفه40/37 و میانگین قابلیت درک شنونده از کل کلمات در محیط بدون نوفه 71/40 بود. قابلیت درک شنونده از گفتار کودکان در محیط بدون نوفه نسبت به یک محیط با نوفه بیشتر می باشد.
نتیجه گیری
نتیجه این پژوهش نشان دهنده این است که قابلیت درک شنونده ازگفتار کودکان کم شنوا در محیط بدون سر و صدا بیشتر از قابلیت درک شنونده از گفتار این کودکان در محیط با سر و صدا است و شنونده درک بهتری از گفتار کودک کم شنوا در این محیط دارد.
کلید واژگان: آزمون وضوح گفتار (کلمات تصویری)، کم شنوای متوسط تا شدید، نوفه، وضوح گفتار  
تاریخ ثبت در بانک 21 دی 1398