کد sr-25268  
عنوان اول مقایسه سبک های مقابله ای مادران کودکان استثنایی بایکدیگر و مادران کودکان عادی  
نویسنده مهناز علی اکبری دهکردی  
نویسنده علی اصغر کاکوجویباری  
نویسنده طیبه محتشمی  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی  
شماره پیاپی 46  
سال 1391شمسی  
ماه بهار  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
این پژوهش به منظور مقایسه بین مادران کودکان استثنایی بایکدیگر و مادران کودکان عادی جهت استفاده از سبک های مقابله ای صورت گرفت.
روش کار
در این پژوهش که از نوع علی و مقایسه ای پس رویدادی است نمونه ای به حجم 120 نفر از مادران در 4 گروه کم توان ذهنی، کم بینا، کم شنوا و عادی به روش تصادفی خوشه ایدر شهرستان کرج انتخاب شد. ابزار به کار گرفته شده پرسشنامه سبک های مقابله ای (لازاروس و فولکمن – 1998) بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که از لحاظ استفاده از سبک های مقابله ای دوری جویی، مسئولیت پذیری، گریزو اجتناب و بازبرآورد مثبت بین مادران کودکان استثنایی با مادران کودکان عادی در سطح) 05/0 p< (تفاوت معنی داری وجود دارد.هم چنین در بین مادران کودکان استثنایی هم در استفاده از سبک های مقابله ای بین مادران کودکان کم بینا با مادران کودکان کم شنوا تفاوت معنی دار وجود دارد.
بحث: این پژوهش نشان داد که مادران کودکان استثنایی دراستفاده از راهبردهای متمرکز بر هیجان با مادران کودکان عادی تفاوت معنی دار دارند، درنتیجه لازم است تا راهبردهای مقابله ای مناسب به مادران کودکان استثنایی جهت برخورد با موقعیت های استرس زا آموزش داده شود. هم چنین این پژوهش نشان داد که بین مادران گروه های کودکان استثنایی با یکدیگر هم تفاوت هایی وجود دارد که این تفاوتها بیشتر بین گروه مادران کودکان کم شنوا با دیگر گروه مادران است، لذا باید به این تفاوت ها نیز توجه شود.
کلید واژگان: سبک های مقابله ای، مادران کودکان استثنایی، کم توان ذهنی، کم بینا، کم شنوا  
تاریخ ثبت در بانک 21 دی 1398