کد sr-25250  
عنوان اول تحلیل کیفی گفتار کودکان کاشت حلزون شده 6-4 ساله و مقایسه آن با همسالان عادی و کم شنوایان دارای سمعک  
مقاله نشریه نشریه اختلالات ارتباطی گفتار و زبان  
شماره پیاپی سال 3 شماره 1  
سال 1393شمسی  
ماه بهار و تابستان  
شماره صفحه (از) 23  
شماره صفحه (تا) 26  
زبان فارسی  
متن هدف
با توجه به اهمیت زبان در برقراری ارتباط و نقش کلیدی حس شنوایی در آن، ارزیابی کیفی گفتار شاخص مناسبی در تعیین توانمندی های فرد می باشد، هدف این مطالعه تحلیل کیفی گفتار شامل میانگین طول گفته، غنای واژگانی، تعداد کلمات محتوایی و تعداد کلمات دستوری در کم شنوایان مادرزاد کاشت حلزون 6-4 ساله و مقایسه آن ها با همسالان عادی و کم شنوایان دارای سمعک می باشد.
روش کار
در این پژوهش که به صورت تحلیلی مقطعی انجام شد، 45 کودک کاشت حلزون، کم شنوا و عادی به طور مساوی برای نمونه گیری انتخاب گردیدند. بدین منظور پرسش نامه ای تهیه و در آن اطلاعات دموگرافیک هر کودک ثبت شد. 6 تصویر سریالی به صورت 3A و رنگی برای گرفتن نمونه گفتار توصیفی، تهیه و نمونه آزاد و توصیفی هر یک جداگانه ضبط شدند. میانگین طول گفته، غنای واژگانی، تعداد کلمات دستوری و تعداد کلمات محتوایی نمونه ها به دست آمد.
یافته ها
میانگین طول گفته در سه گروه کودکان کاشت حلزون، کم شنوا و عادی بهترتیب عبارتند از: 825/2، 14/2 و 63/5. تعداد کلمات دستوری و محتوایی این کودکان بهترتیب 7/5 و 175/135 (کاشت حلزون)، 56/3 و 42/103 (کم شنوا)، و 4/25 و 63/203 (عادی) محاسبه شد.
نتیجه گیری: تفاوت قابل ملاحظه میان شاخص های کیفی گفتار کودکان کاشت حلزون با کودکان کمشنوا مشاهده می شود. به بیان دیگر، کاشت حلزون تاثیر زیادی در رشد گفتار و زبان این کودکان داشته است.
کلید واژگان: کلمات محتوایی، کلمات دستوری کاشت حلزون شنوایی، کم شنوایی، میانگین طول گفتار  
تاریخ ثبت در بانک 21 دی 1398