کد sr-25236  
عنوان اول میزان استرس در مادران کودکان هنجار، کم شنوا و سایر کودکان استثنایی  
نویسنده مهناز علی اکبری دهکردی  
نویسنده علی اصغر کاکوجویباری  
نویسنده طیبه محتشمی  
نویسنده سرور یکتاخواه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال بیستم شماره 1 (2011  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
استرس با رضایت از زندگی و بیماری های جسمانی مرتبط است. یکی از عوامل استرس، تولد کودک مبتلا به ناتوانی است. کودکانی که از نظر ذهنی یا جسمی ناتوان هستند، به خصوص کودک ناشنوا یا کم شنوا استرس خاصی را بر والدین به ویژه مادر تحمیل می کنند. هدف این پژوهش مقایسه میزان استرس در مادران دارای کودک کم شنوا با سایر مادران دارای کودک کم توان ذهنی، کم بینا و عادی می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش مقایسه ای 120 مادر در چهار گروه دارای فرزند کم توان ذهنی، کم بینا، کم شنوا و عادی، و به روش تصادفی خوشه ایدر شهرستان کرج انتخاب شدند. جهت تعیین میزان استرس از پرسش نامه رویدادها و تغییرات زندگیMc Cubbin و همکاران به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید.
یافته ها
نتایج بیانگر آن بود که میزان استرس مادران دارای کودک کم شنوا با دیگر مادران کودکان استثنایی و کودکان عادی، در کل و در خرده مقیاس های فشارهای درون خانوادگی، مالی و تجاری، ناشی از تغییر شغل، بیماری و پرستاری و کم و زیاد شدن اعضای خانواده دارای تفاوت معنی داری بود(05/0p<). در دیگر خرده مقیاس ها تفاوت معنی داری بین گروه ها دیده نشد.
نتیجه گیری
از آنجایی که ناشنوایی یک معلولیت پنهان است، کودک کم شنوا مجموعه ای از مشکلات آموزشی و اجتماعی را با خود به همراه دارد که برای والدین به ویژه مادر استرس زیادی ایجاد می کند. برای کاهش استرس مادران راهکارهایی چون مشاوره های خانوادگی، آموزش مهارت های مقابله ای مناسب در برابر استرس، حمایت اجتماعی کافی، ایجاد کلاس های آموزشی مخصوص والدین ضروری انگاشته می شود.
کلید واژگان: استرس، مادران کودکان استثنایی، کم شنوا، کم توان ذهنی، کم بینا  
تاریخ ثبت در بانک 20 دی 1398