کد sr-25234  
عنوان اول مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و منبع کنترل در دانش آموزان عادی و کم شنوا  
عنوان دوم ، ، صص 66 -73  
نویسنده ایران داودی  
نویسنده رقیه مزارعی کاسکانی  
نویسنده مهناز مهرابی زاده هنرمند  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال بیست و سوم شماره 2 (2014)  
شماره صفحه (از) 66  
شماره صفحه (تا) 73  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
شواهدی وجود دارد که مشکلات شنوایی اثرات منفی بر ویژگی های روان شناختی فرد دارد و این افراد بیش از همسالان شنوای خود در معرض مشکلات سلامتی روانی هستند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و منبع کنترل درونی و بیرونی دانش آموزان کم شنوا با همتایان شنوای آنها بود.
روش بررسی
پنجاه دانش آموز راهنمایی و دبیرستانی کم شنوا که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده بودند و همچنین پنجاه دانش آموز عادی که با آنها همتا شده بودند در این پژوهش شرکت داشتند و مقیاس های ارزیابی مهارت های اجتماعی Matson برای جوانان، مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش آموزان و مقیاس چندبعدی منبع کنترل Levenson را تکمیل کردند.
یافته ها
نتایج تحلیل واریانس نشان داد که در مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی و منبع کنترل بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان کم شنوا تفاوت وجود دارد (p=0/002).
نتیجه گیری
مهارت اجتماعی و رضایت از زندگی دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان کم شنوا است و دانش آموزان عادی نسبت به دانش آموزان کم شنوا از منبع کنترل درونی تری استفاده می کنند. آموزش والدین و مسئولان مدارس در زمینه شکل گیری منبع کنترل و چگونگی پرورش یک منبع کنترل درونی تر در دانش آموزان کم شنوا از جمله پیشنهادهای پژوهش حاضر محسوب می شود.
کلید واژگان: مهارت اجتماعی، رضایت از زندگی، منبع کنترل، نقص شنوایی، دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان  
تاریخ ثبت در بانک 20 دی 1398