کد sr-25232  
عنوان اول بررسی دشواری های خواندن و نوشتن در دانش آموزان کم شنوای خفیف تا متوسط و نارساخوان پایه ی دوم و سوم ابتدایی شهر مشهد  
نویسنده لعیا غلامی تهرانی  
نویسنده لیلا اعزازی  
نویسنده مهدی جباری نوقابی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه اختلالات ارتباطی گفتار و زبان  
شماره پیاپی سال دوم شماره 2  
سال 1392شمسی  
ماه پاییز و زمستان  
زبان فارسی  
متن هدف
زبان نقش مهم و تاثیرگذاری را در زندگی هر انسان ایفا می کند. یکی از زیرمجموعه های زبان مهارت های خواندن و نوشتن است. نقایص خواندن و نوشتن می توانند مشکلاتی را برای فرد در عرصه های اجتماعی ایجاد کنند، که مهم ترین آن عدم موفقیت در رسیدن به مقاطع بالاتر تحصیلی است. علل ایجاد نارساخوانی، علی رغم هوش طبیعی و حواس سالم، هنوز بعد از یک قرن مطالعه از سوالات محققین جهان به شمار می رود. از آنجایی که نقص در پردازش های شنیداری از جمله علل احتمالی بروز نارساخوانی است، در این مطالعه به مقایسه ی ویژگی های نقص خواندن و نوشتن در دو گروه نارساخوان و کم شنوا پرداختیم تا در صورت تشابه بتوان برای تایید اثر نقایص پردازش شنیداری در اختلالات خواندن و نوشتن سرنخی پیدا نمود.
روش کار
در پژوهش حاضر ویژگی های خواندن و نوشتن کودکان کم شنوای خفیف تا متوسط و نارساخوان پایه ی دوم و سوم ابتدایی بررسی و مقایسه شد. 54 نفر (31 نفر نارساخوان و 23 نفر کم شنوا) در این پژوهش شرکت داشتند. جهت انجام مقایسه مورد نظر از آزمون خواندن و نوشتن در دانش آموزان دبستانی (تهرانی 1380) استفاده و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری بررسی شد.
یافته ها
دانش آموزان در هر دو گروه در تکالیف صحت، سرعت و درک خواندن نقص نشان دادند. اما آزمودنی های کم شنوا در صحت و سرعت خواندن و آزمودنی های نارساخوان، در درک خواندن بهتر عمل کردند. در بخش املا نیز پربسا مدترین خطا در گروه کم شنوا، خطای جانشینی شنیداری همخوان و در گروه نارساخوان، خطای حذف واجی بود. در بخش آگاهی واجی، در تکلیف ترکیب در پایه ی سوم آزمودنی های نارساخوان و در تکلیف حذف گروه کم شنوا بهتر عمل کردند.
نتیجه گیری
نوع خطاهای املا نشان داد که مشکلات خواندن و نوشتن در گروه کم شنوا بیشتر ناشی از نقایص شنیداری و در گروه نارساخوان ناشی از نقایص واجی می باشد. همچنین هر دو گروه در مهارت های مربوط به نوشتن املا نسبت به کودکان عادی دچار تاخیر هستند.
کلید واژگان: دشواری های خواندن و نوشتن، کم شنوایی، دانش آموزان  
تاریخ ثبت در بانک 20 دی 1398