کد sr-25229  
عنوان اول بررسی مقدماتی برخی توانایی های کاربردشناختی کودکان شنوا و کمشنوا با استفاده از آزمون بازگویی داستان  
نویسنده فرنوش جاراللهی  
نویسنده یحیی مدرسی  
نویسنده زهرا آقارسولی  
نویسنده سلیمه جعفری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال بیست و دوم شماره 1 (2013)  
شماره صفحه (از) 95  
شماره صفحه (تا) 102  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
کاربرد شناسی زبان مطالعه کنش های گفتاری و جنبههای اجتماعی تعاملات ارتباطی در بافت زبان است. به دلیل نقش مهم شنوایی در رشد مهارتهای زبانی، کودکان کمشنوا در تمام سطوح زبان از جمله کاربردشناسی با مشکلاتی مواجهند. تکلیفی که به خوبی این تفاوت را آشکار میسازد بازگویی داستان است. با توجه به اهمیت این مهارتها در زندگی روزمره این کودکان و فقدان پژوهشی منسجم در زبان فارسی، مطالعه حاضر با هدف توصیف مقدماتی این تواناییهای کودکان کمشنوا در قالب بازگویی داستان انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه موردی توصیفی روی پنج کودک کم شنوای شش ساله و دو کودک شنوای هم سن انجام شد. مهارتهای کاربردشناسی آنها با استفاده از آزمون بازگویی داستان در اتاقی ساکت اجرا، سپس داستانگویی کودک ضبط، تحلیل و امتیازدهی شد.
یافته ها
بین امتیاز آزمودنی با کمشنوایی شدید و گروه هنجار تفاوتی وجود نداشت، از طرفی بین امتیاز آزمودنی با کمشنوایی عمیق و کاشت حلزون در حفظ موضوع و توالی وقایع با گروه شنوا اختلاف دیده شد. امتیاز آزمودنی با کمشنوایی عمیق و کاربر سمعک در همه موارد به جز اطلاعات اصلی با گروه شنوا اختلاف زیادی داشت. از طرفی، همه آزمودنیها از حروف ربط به طور مناسب استفاده میکردند.
نتیجه گیری: کودکان کمشنوا در به کارگیری مهارتهای کاربردشناسی ضعیف تر از کودکان شنوا عمل میکنند. از طرفی، بین افراد کم شنوا نیز تفاوت وجود دارد که حاکی از تنوع این تواناییها در کودکان کمشنوا است و این تفاوت در تواناییهای زبانی براساس میزان کمشنوایی، نوع پروتز، استفاده مفید از باقی مانده شنوایی، زمان و کیفیت آموزشهای توانبخشی شنوایی و سایر عوامل، را خاطر نشان میسازد.
کلید واژگان: مهارت کاربردشناسی، کم شنوایی، بازگویی داستان  
تاریخ ثبت در بانک 20 دی 1398