کد sr-25226  
عنوان اول ساخت نسخه فارسی و تعیین روایی و پایایی پرسش نامه نیازهای والدین کودکان کم شنوا در روش شنوایی کلامی  
نویسنده نازنین ایالتی  
نویسنده زهرا جعفری  
نویسنده حسن عشایری  
نویسنده محمد کمالی  
نویسنده مسعود صالحی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Auditory and Vestibular Research  
شماره پیاپی سال بیست و دوم شماره 4 (2013)  
شماره صفحه (از) 16  
شماره صفحه (تا) 27  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
با توجه به نقش و جایگاه مهم والدین کودکان کم شنوا در روش شنوایی کلامی و با توجه به این که امروزه این روش در کشورهای توسعه یافته، از موفق ترین روش های آموزش مهارت های شنوایی محسوب می شود، در مطالعه حاضر، نسخه فارسی پرسش نامه نیازهای والدین در روش شنوایی کلامی ساخته شد و روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
پس از ترجمه نسخه انگلیسی پرسش نامه بررسی نیازهای والدین کودکان کم شنوا در روش شنوایی کلامی طبق پروتکل ترجمه و معادل سازی ارزیابی بین المللی کیفیت زندگی، نسخه فارسی آن برای محاسبه روایی محتوا در اختیار هفت کارشناس خبره قرار گرفت و نظرات آنان در پرسش نامه اعمال شد. در نهایت پرسش نامه توسط 51 والد کودک کم شنوا که از روش شنوایی کلامی استفاده می کردند تکمیل شد و نتایج مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
متوسط شاخص روایی محتوا در 32 آیتم پرسش نامه معادل 87/0 درصد و ضریب آلفای درونی کرونباخ کلی پرسش نامه حاضر در مرحله آزمون معادل 86/0 و در مرحله آزمون مجدد معادل 99/0 بهدست آمد.
نتیجه گیری
براساس نتایج بهدست آمده، نسخه فارسی پرسش نامه حاضر از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار است و می تواند در مراکز درمانی برای بررسی نیازهای والدین کودکان کم شنوا مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان: روش شنوایی، کلامی، کودکان کم شنوا، والدین، نیازها، روایی، پایایی  
تاریخ ثبت در بانک 20 دی 1398