کد sr-25213  
عنوان اول تعیین اختلاف خروجی سمعک تنظیم شده طبق اهداف تجویزی DSL V5 با شیوه های اندازه گیری گوش واقعی و کوپلر CC 2 در کودکان کم شنوای 3 تا 7 سال  
نویسنده اکبر افشار  
نویسنده حمید جلیل وند  
نویسنده لیلا جلیل وند  
نویسنده علیرضا اکبرزاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب توانبخشی  
شماره پیاپی سال 7 شماره 1  
سال 1397شمسی  
ماه بهار  
زبان فارسی  
متن مقدمه و اهداف
ارزیابی پروب میکروفن تنها استاندارد طلایی برای تایید عملکرد سمعک است. در کودکان با توجه به تاثیر مثبت تنظیم سمعک با REM بر مهارت های ارتباطی کودک و همچنین با توجه به اینکه کودکان قادر به بیان مشکلات عملکردی سمعک خود نیستند، اهمیت استفاده از REM بیشتر احساس می شود؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اختلاف خروجی سمعک تنظیم شده طبق اهداف تجویزی DSL با روش ارزیابی گوش واقعی و کوپلر 2 سی سیدر کودکانکم شنوای 3 تا 7 سال انجام گرفت تا با مقایسه این دو شیوه، تاثیر قالب بر اندازه گیری بررسی شود.

مواد و روش ها
در مطالعه مقطعی تحلیلی-توصیفی حاضر کودکان کم شنوای 3 تا 7 سال که دارای کم شنوایی متوسط تا عمیق بوده، مورد مطالعه قرار گرفتند. مراحل ارزیابی کودکان به این شرح بود که پس از انجام آزمایشات ادیومتری، سمعک کودکان با استفاده از نرم افزار مربوطه مطابق با فرمول DSL برنامه ریزی شد، سپس خروجی سمعک یک بار به وسیله سیستم ارزیابی گوش واقعی در گوش و بار دیگر به وسیله آنالیزر سمعک در کوپلر 2 سی سی اندازه گیری و مقادیر به دست آمده با یگدیگر مقایسه گردید.

یافته ها
بین میانگین سطح فشار صوتی منحنی هدف سیستم REM با میانگین سطح فشار صوتی سمعک در گوش واقعی و کوپلر 2 سی سی در سطوح شدتی مختلف، اختلاف معناداری وجود داشت (0/05>P). اختلاف میانگین سطح فشار صوتی منحنی هدف و منحنی اندازه گیری شده توسط REM از اختلاف میانگین سطح فشار صوتی منحنی هدف و منحنی اندازه گیری شده توسط Coupler، کمتر از عدد 10 می باشد.

نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش حاضر، استفاده از REM در کودکان الزامی می باشد. همچنین علت اختلاف بین Target وMeasureدر ارزیابی های گوش واقعی، عملکرد ضعیف عوامل مختلف غیر از قالب (سمعک، اندازه گیری، عدم پیش بینی درست مقادیر در نر م افزار تنظیمی سمعک ها و غیره) بوده و این موضوع ارتباطی با کیفیت قالب ندارد.

کلیدواژگان: ارزیابی گوش واقعی، خروجی سمعک، فیتینگ سمعک در کودکان، اهداف تقویتی  
تاریخ ثبت در بانک 20 دی 1398