کد sr-24925  
عنوان اول مجید رضازاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی  
سال 1398شمسی  
ماه آبان  
شماره صفحه (از) 22  
زبان فارسی  
متن دارای دکترای پزشکی اجتماعی است و اکنون معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می‌باشد. یادداشتی از او منتشر شده که به منظور آشنایی با دیدگاه‌ها و فعالیت‌هایش عیناً می‌آوریم.
حدود 50 درصد از موارد معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی‌ها، ناشنوایی‌ها و موارد عقب‌ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد شده و در کشور ما سالانه 50 تا 70 هزار معلول متولد می‌شوند. بیشتر بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند، ولی قابل پیشگیری با کنترل بوده و از آنجا که بزرگترین و مهم‌ترین سرمایه هر کشوری داشتن فرزندانی سالم، باهوش و خلاق برای نسل آینده است، پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی از کارهای جدی در جهت سالم‌سازی نسل آینده و فرزندانمان به حساب می‌آید مشاوره پزشکی ـ ژنتیک ساده‌ترین، در دسترس‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال موثرترین روش پیشگیری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی است و از طرف دیگر با مشاوره ژنتیک و تشخیص معلولیت مادرزادی با دلایل غیر ژنتیک، نگرانی پدر و مادر از داشتن دوباره فرزند معلول برطرف گردیده و به فرزندآوری آنان کمک می‌نماید. بیش از 50 درصد بودجه سازمان بهزیستی برای ساماندهی، نگهداری، آموزش و توانمندسازی معلولان در حوزه توانبخشی هزینه می‌شود و همه این هزینه‌ها جدای از هزینه‌های مادی، روانی و اجتماعی است که جامعه، خانواده و خود فرد متحمل می‌شوند.
فقط در سال 1397، برنامه مشاوره ژنتیک با تشخیص به موقع معلولیت در جنین و سقط درمانی قانونی، از به دنیا آمدن 1382 معلول پیشگیری کرده است.
بر همین اساس، سازمان بهزیستی به دلیل آشنا بودن با مشکلات خاص معلولان از دو دهه پیش تاکنون و نیز مقرون به صرفه بودن پیشگیری که طبق برآوردهای اولیه 8/5 برابر به صرفه‌تر است؛ «برنامه فراگیر مشاوره ژنتیک» را برای افراد معلول و خانواده‌های آنان طراحی و اجرا کرده است. لازم به ذکر است که طی سه سال گذشته این طرح در سطحی محدود نیز انجام شده است و بالغ بر 55 هزار معلول تحت بررسی ژنتیکی معلولیت قرار گرفته‌اند.
قرار است در این برنامه با بودجه‌ای معادل 1400 میلیارد تومان کل 1400000 معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی به همراه خانواده‌هایشان به صورت رایگان تحت بررسی‌های ژنتیکی شامل غربالگری، مشاوره و آزمایش‌های لازم قرار بگیرند و بر مبنای نتایج بررسی ها به آنان و خانواده‌هایشان برای فرزندآوری و ازدواج مشاوره‌‌های لازم و مراقبت‌های قبل از تولد داده شود. با انجام این برنامه «بانک ذخیره ژنتیک معلولیت‌های کشور» با دانش بومی و بدون خروج ذخایر ژنتیکی در کشور ایجاد می‌شود که برای پیشگیری از معلولیت‌ها و بالا بردن سلامت جمعیت و فرزندآوری سالم بسیار ارزشمند خواهد بود.


مأخذ: ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی، کاشانه مهر کاشان، آبان 1398، ص22.
 
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1398