کد sr-24915  
عنوان اول فاطمه معیری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی  
سال 1398شمسی  
ماه آبان  
شماره صفحه (از) 12  
زبان فارسی  
متن خانم معیری مدیر اجرایی کاشانه مهر کاشان در مصاحبه زیر به بررسی زندگی‌نامه خودش و فعالیت‌های موسسه می‌پردازد:
«مادر کاشانه مهر»، این عنوانی است که توان‌یابان به خانم معیری داده‌اند. 30 سال در بهزیستی مشغول فعالیت بوده و به عنوان مددکار نمونه از او تقدیر شده است. خونسرد، مهربان، دلسوز و بسیار فعال است و آن‌قدر رابطه‌اش با بچه‌ها خوب است که شناختی مادرانه نسبت به تک‌تکشان دارد. بچه‌ها می‌گویند هنوز نشده کسی در این سال‌ها ناراحتی‌اش را ببیند. گفت‌و‌گوی ما را با این بانوی خستگی‌ناپذیر می‌خوانید.

* کاشانه مهر از ابتدا تاکنون چه مسیری را گذرانده و چه فعالیت‌هایی داشته است؟
کاشانه مهر از آذرماه 1387 به طور رسمی، به کمک خیران شروع به کار کرد. الگوی ما هم «مرکز نیکوکاری رعد الغدیر» تهران بود. من قبلاً در بهزیستی کار می‌کردم، بعد از بازنشستگی توسط چند تن از مسئولان بهزیستی کاشان به اعضای هیئت امنای کاشانه مهر معرفی شدم. دلیل این انتخاب، تجربه‌ای بود که در امور مربوط به معلولان داشتم.
هدف ما خدمت‌رسانی به معلولان جسمی ـ حرکتی دختر و پسر در رده سنی 13 تا 35 سال است. آموزش و توان‌بخشی آنها مدنظر ماست، البته آموزش‌هایی که منجر به اشتغال، مهارت‌آموزی و توانمند کردن آنها شود.
در این راستا، بعد از تأسیس موسسه کارمان را با آموزش کامپیوتر و خیاطی به کمک مربیان فنی و حرفه‌ای کاشان شروع کردیم. به تدریج کلاس‌های متعدد گذاشتیم. الآن فعالیت‌های مجموعه کاشانه چند دسته‌اند: فعالیت‌های آموزشی، آموزش‌های مربوط به فنی‌حرفه‌ای، آموزش‌های هنری، آموزش‌های تحصیلی، خدمات درمانی توان‌بخشی، خدمات مشاوره‌ای مددکاری، خدمات فرهنگی ورزشی و خدمات حمایتی.
در تمام این 10 سال، پایه کار ما آموزش بوده است، اگر توان‌یاب بخواهد برایش اشتغال ایجاد شود، پایه آن آموزش و مهارت‌آموزی است. از طرفی، برای کسانی که کم‌سواد و یا بی‌سواد بودند، زمینه‌هایی فراهم کردیم تا بتوانند در حد متوسط تحصیلات داشته باشند.
در زمینه هنرهای مختلف بالغ بر 40 نوع آموزش گذاشتیم که تعدادی از آنها همچنان فعال هستند.

* کاشانه مهر چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟
توانمند نمودن و استقلال شغلی و اقتصادی توان‌یابان از اهداف مهم ماست.
غیر از خدمات درمانی و توان‌بخشی که ارائه می‌دهیم، مُصر هستیم در زمینه توانمند کردن بچه‌ها و استقلال اقتصادی آنها کار کنیم. توان‌یابانی که پیش از این در منزل بودند و امکانات خروج از منزل را نداشتند را به موسسه آورده و آموزش دادیم. الآن توقع بچه‌ها نسبت به قبل بیشتر شده و باید در حد توان هر فرد برایش استقلالی از نظر اقتصادی فراهم کنیم.
یکی از دغدغه‌های بچه‌های ما، ترس از تنهایی در آینده است. اگر ما بتوانیم توانمندشان کنیم، این دغدغه تقلیل پیدا خواهد کرد.

* ساختمان فعلی کاشانه مهر نسبت به قبل چطور است؟
الآن در فضای بسیار بزرگ‌تر و مجهزتری هستیم که با کمک خیرهای محترمی که با ما در ارتباط هستند آماده شده است.
در حال حاضر نیاز به طبقه دیگری برای تکمیل کلاس‌ها و کارگاه‌ها و استفاده بهتر بچه‌ها داریم که درصدد تأمین منابع مالی آن به کمک خیران هستیم.
مأخذ: ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی، کاشانه مهر کاشان، آبان 1398، ص12.
 
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1398