کد sr-24914  
عنوان اول الهه حاجی جعفری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی  
سال 1398شمسی  
ماه آبان  
شماره صفحه (از) 13  
زبان فارسی  
متن خانم حاجی جعفری از مربیان موسسه کاشانه مهر کاشان است و در مصاحبه زیر به بررسی مشکلات در زمینه آموزش معلولان می‌پردازد:
تمام وجودش پر از مهر و عشق است. چند بار حین گفت وگو از شدت علاقه به بچه‌ها و نگرانی برایشان بغض می‌کند.
الهه حاجی جعفری معلم دوست داشتنی و دلسوز کاشانه مهر است که در عین جدیت، محبوب دانش‌آموزانش است.
گفت‌وگوی ما را با این معلم فعال می‌خوانید.

* از کی وارد کاشانه مهر شدید؟
سال 1389 به درخواست یکی از دوستانم که دو فرزند معلول دارد به عنوان اینکه راهی برای فعالیت فرزندان دوستم ایجاد کنم به کاشانه مهر آمدم. فضای گرم و صمیمانه اینجا من را گرفت. به خانم معیری گفتم اگر امکانش هست در کاشانه فعالیت کنم، پرسیدند چه هنری داری؟ گفتم از هر هنری چیزهایی می‌دانم اما سابقه تدریس ریاضی دارم و شخصیتی دارم که از بچه تا پیرمرد، با همه می‌توانم ارتباط بگیرم. برگه همیار پر کردم و فعالیتم شروع شد.

* فعالیت‌هایتان طی این مدت چه بوده است؟
اوایل فقط یک دانش‌آموز داشتم. به تدریج بیشتر شدند. 11 نفر از بچه‌ها بودند که می‌خواستند طبق طرح جامع، سه سال راهنمایی را یک بار امتحان بدهند. همزمان قانون تغییر کرد و طرح تغییر آموزش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان پیش آمد. تصمیم گرفتم با اصفهان ارتباط بگیرم. اگر مشمول قانون قدیم نمی‌شدند، کارشان شش سال به تأخیر می‌افتاد. پیگیری‌های مداوم باعث شد که به نام ما و به اسم بچه‌های ما مجوز بدهند.
مسئول آموزش استان گفته بود که اگر به عدد انگشتان دست، مثل این خانم نیرو پیدا می‌شد، سیستم آموزش و پرورش کن فیکون می‌شد. بعد از آن برای انتخاب رشته راهنمایی‌شان کردیم. بچه‌ها رشته گرافیک کامپیوتر را انتخاب کردند تا برای اشتغالشان هم شرایط بهتری داشته باشند.
خوبی کاشانه مهر این است که کسی را مجبور به کاری نمی‌کند. ما به توان‌یاب می‌گوییم هر چیزی را دوست داری بگو، ما هم در آن راستا تا جایی که بتوانیم به تو کمک می‌کنیم. سعی می‌کنیم آموزشمان را هم راستا با مدارس دیگر کنیم. برای بچه‌ها برنامه داریم و همه چیز را به روز پیش می‌بریم. الآن دوره متوسطه اول و دوم را داریم. خروجی‌های دانشگاهی بسیاری داشته‌ایم.

* یکی از اتفاقات خوبی که طی این مدت افتاده را برایمان بگویید.
کشف یکی از توان‌یابان؛ زهرا پسندی از بهترین اتفاقات بود. همیشه صورتم را سر کلاس می‌کشید. معرفی‌اش کردم به آقای صدقی (استاد نقاشی). در کنار تحصیل، زهرا آموزش نقاشی هم می‌دید و بسیار در این زمینه خوش درخشید. استاد هم دلگرم شد و تأکید کرد باید در هنرستان کتابچی ثبت‌نام کند و به رغم سختی‌های بسیار، این امر با تلاش و پیگیری‌های مداوم خانم معیری محقق شد. زهرا در حال حاضر دانشجوی کارشناسی گرافیک نقاشی در کاشان است.

* تأثیر حضور شما در این مجموعه بر خودتان چه بوده است؟
خداوند ابتدا و انتهای سلسله امور است. خدا جوری حلقه‌ها را برایت می‌چیند که خودت بروی و پیدا کنی. من نیاز داشتم که تدریس کنم و علاقه‌مند به این کار بودم، بچه‌های این مجموعه هم افرادی جویای علم بودند که نیاز به معلم داشتند، بنابراین منتی سر خدا نیست. من به خواسته‌ام رسیده و معلم شدم، بچه‌ها هم به کسب علم رسیدند.
آنها می‌گویند خوشحالیم که داریم درس می‌خوانیم. چه چیزی برای من از این بهتر؟!

* آینده بچه‌های کاشانه را چطور می‌بینید؟
مجموعه کاشانه مهر با رویکرد توان‌بخشی و کارآفرینی که دارد، سعی در بهتر کردن آینده بچه‌ها داشته و می‌خواهد آنها در آینده سلامت روح و روان داشته باشند. در اولین قدم هدف مجموعه این است که بچه‌ها را از خانه بیرون بیاورد و با جامعه پیوند دهد و قدم دوم مهارت بودن کنار جامعه را به آنها آموزش بدهد. آینده حتماً روشن و عالی است.
مأخذ: ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی، کاشانه مهر کاشان، آبان 1398، ص13.
 
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1398