کد sr-24913  
عنوان اول گروه سرود ستارگان مهر و فرشتگان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی  
سال 1398شمسی  
ماه آبان  
شماره صفحه (از) 14  
زبان فارسی  
متن مهران مبینی مربی گروه سرود و موسیقی در موسسه کاشانه مهر کاشان است و در گفت‌وگوی زیر به این گروه و فعالیت‌های آن می‌پردازد:
استاد مهران مبینی از هنرمندان دلسوز کاشان در عرصه آواز است که از اوایل تأسیس کاشانه مهر، با این موسسه به طور افتخاری همکاری داشته و با تشکیل گروه سرود ستارگان مهر و فرشتگان، روحی تازه به این موسسه بخشیده است. مبینی با تلاش مداوم و عشق سرشارش به بچه‌های کاشانه مهر، کاری بزرگ را به ثمر رسانده و در کنار ترویج هنر و پرورش هنرمند، به تزریق نشاط و امید در رگ‌های توان‌یابان کاشانه مهر پرداخته، کاری که از هر کسی برنمی‌آید.
گفتگوی ما با این استاد محبوب، پیش روی شماست.

* از شرایط فعلی گروه سرود ستارگان مهر بگویید.
این گروه از سال 1389 آغاز به کار کرد. آن زمان تعداد بچه‌های کاشانه مهر خیلی بیشتر بود و تعداد بچه‌های گروه سرود هم همین‌طور. ما به هر صورت این گروه را طی سال‌ها حفظ کرده‌ایم و الآن حدود 13 نفریم. وضعیت بچه‌ها خوب است. به لحاظ کاری تا آنجا که توان دارند، کار را انجام داده و تمرین می‌کنند. از آنها راضی هستم.

* توانمندی این گروه در حوزه موسیقی چه تفاوتی با دیگر افراد دارد؟
در زمینه آواز برای این بچه‌ها قضیه کمی خاص می‌شود، به این دلیل که اکثرشان مشکل نخاعی دارند، بچه‌هایی که مشکل نخاعی دارند، مشکل تنفسی هم دارند. در آواز، بحث دیافراگم و نفس بسیار مهم و پایه است. تا جایی که تنفس وضعیت جسمی‌شان اجازه بدهد، همه چیز خوب است. نمی‌توانیم با دیگران مقایسه کنیم. در آواز از معلولین جسمی، انتظار متعادل‌تری باید داشته باشیم.

* ظرفیت بچه‌ها را چطور می‌بینید؟
این بچه‌ها کارهای دیگری غیر از موسیقی هم انجام می‌دهند؛ مثل چرم‌دوزی، خیاطی، قلم‌زنی و غیره. توانایی بچه‌ها فوق‌العاده بالاست و بسیاری از آنها با آدم‌های عادی در زمینه کاری که انجام می‌دهند تفاوتی ندارند. حالا در بعضی از زمینه‌ها مثل آواز شاید محدودیت‌هایی داشته باشند، ولی در سایر هنرها، توانایی فوق‌العاده بالایی دارند. تفاوت عمده‌ای که این بچه‌ها را نسبت به دیگران بسیار خاص می‌کند، این است که به لحاظ احساسی بسیار قوی‌تر از سایرین هستند و به همین دلیل از لحاظ هنری موفق‌ترند.

* آموزش دادن به آنها چه نکات مثبتی دارد که روند آموزش را سرعت می‌بخشد؟
به دلیل مسئله جسمانی‌شان، ساعات زیادی را نشسته و یک جا ساکن هستند، به همین خاطر می‌توانند روی کاری که ما از آنها می‌خواهیم، تمرکز کنند. زمان زیادی دارند و می‌توانند از این زمان استفاده کنند و به دلیل معلولیتشان، به لحاظ حسی، احساسات نابی دارند، می‌توانند در کار هنری این حس را بیرون ریخته و از آن استفاده کنند.

* انتظارتان از مردم چیست؟
صحبتی هم با مسئولان و هم با مردم عادی دارم؛ آن هم اینکه انتظاری که از این بچه‌ها در زمینه آواز دارند، یک انتظار منطقی باشد. گاهی پیش می‌آید که بچه‌ها را با یک گروه دیگر که آدم‌های سالمی هستند و مشکل تنفسی یا نخاعی ندارند، مقایسه می‌کنند؛ این انتظار معقول نیست. حتی گاهی خانواده‌های آنها هم توقعاتی دارند که منطقی نیست و شاید مقداری در روحیه بچه‌ها تأثیر بگذارد. واقعاً خواهش می‌کنم از همه کسانی که با این بچه‌ها در ارتباط هستند شرایطشان را درک کنند.
مأخذ: ویژه‌نامه پنجمین همایش آفتاب مهربانی، کاشانه مهر کاشان، آبان 1398، ص14.
 
تاریخ ثبت در بانک 10 دی 1398