کد sr-24707  
عنوان اول نسبت شهر با جرم و آسیب‌های اجتماعی (مطالعه ای در رتبه‌بندی جرایم و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی شهر گرگان)  
نویسنده رضاعلی محسنی  
نویسنده عزت اله نصرتی پایانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه پژوهشنامه جغرافیای انتظامی  
شماره پیاپی 7  
سال 1393شمسی  
ماه پاییز  
زبان فارسی  
توضیحات هم زمان با رشد فیزیکی و اجتماعی شهرها و تبدیل آنها به مراکز نامتجانس اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میزان جرایم و آسیب ها به ویژه در مناطق مرکزی و حاشیه ای شهرهای بزرگ افزایش می یابد. میزان جرایم و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی شهری با درجه توسعه شهری رابطه دارد و به موازات افزایش جمعیت شهری میزان جرایم و آسیب ها نیز افزایش می یابد.
هدف اصلی این مقاله شناسایی آسیب ها و جرایم شهری و تعین رتبه بندی آن در شهرها است که به صورت موردی در شهر گرگان به اجرا درآمدهاست.
نوشتار حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که به شیوه پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را سه گروه مدیران اجرایی، نخبگان و شهروندان تشکیل داده اند. از جامعه آماری مدیران 70 نفر، نخبگان 110 نفر و شهروندان 381 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری ترکیبی بوده و از روشهای نمونه گیری هدفمند برای مدیران- و سهمیه ای -برای نخبگان و شهروندان- استفاده شده است. ابزار غالب گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود و از مصاحبه نیز به عنوان ابزار تکمیلی استفاده شده است. تمامی داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج پژوهش نشان می دهد که فقر، بیکاری، مشاغل کاذب، مهاجرت، تکدی و مسکن مهمترین آسیب‌های اقتصادی شهر و اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، کودکان خیابانی، سرقت، مزاحمت خیابانی، وندالیسم و خشونت به عنوان مهمترین آسیب‌های اجتماعی شهر و نیز بدحجابی، قومیت گرایی، تعارض های فرهنگی و ناهنجاری آموزشی مهمترین آسیب‌های فرهنگی شهر و ترافیک، آلودگی و نامناسب بودن معابر و خیابان ها از مهمترین آسیب‌های فیزیکی شهر بوده اند.
 
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1398