کد sr-24665  
عنوان اول رابطه آسیب‌های اجتماعی با امنیت اجتماعی با تاکید بر پدیده اعتیاد  
نویسنده پرویز آهی  
نویسنده لیلا ذوقی  
نویسنده بیتا آجیل‌چی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه انتظام اجتماعی  
شماره پیاپی دوره 2، شماره 2  
سال 1389شمسی  
ماه پاییز و زمستان  
زبان فارسی  
توضیحات مساله و هدف: امنیت یکی از مهم ترین اصول زندگی است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب می شود، آنچه امنیت اجتماعی را تهدید می کند و می تواند باعث سقوط تدریجی جامعه شود عدم رعایت ارزش های پذیرفته شده و آسیب‌های اجتماعی وارده بر آن است. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد می تواند صدمه جبران ناپذیری بر پیکر اجتماع سالم وارد کند. برقراری امنیت در جامعه اساسی ترین محور فعالیت پلیس به شمار می آید، بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد) با امنیت اجتماعی از دیدگاه روسای کلانتری ها است.
روش: تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را روسای سرکلانتری ها و افرادی است که بیش از 10 سال در بخش های مبارزه با مواد مخدر سابقه خدمتی داشته اند. روش نمونه گیری پژوهش تصادفی ساده است و ابزار جمع آوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که در سطح P<0.01 وضعیت خانوادگی و اقتصادی و فرهنگی با اعتیاد رابطه معناداری دارد و همچنین در سطح P<0.01 اعتیاد با امنیت اجتماعی رابطه معناداری دارد، یعنی پدیده اعتیاد می تواند باعث برهم زدن امنیت اجتماعی گردد و هر چه گرایش به اعتیاد در جامعه بیشتر باشد امنیت اجتماعی به ویژه امنیت عمومی به مخاطره می افتد.
نتایج: بین آسیب‌های اجتماعی (با تاکید بر پدیده اعتیاد) و خانواده، اقتصاد، فرهنگ و امنیت اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد.
 
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1398