کد sr-18514  
عنوان اول مقایسه سطح اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر 14-12 ساله شنوا و ناشنوا  
نویسنده پرویز شریفی درآمدی  
نویسنده مریم سیف نراقی  
نویسنده مهدیه رحمان پور  
نویسنده مرتضی شامحمدی  
نویسنده نسترن مسعودنیا  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه آسیب شناسی گفتار و زبان  
شماره پیاپی 4  
سال 1393شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 56  
شماره صفحه (تا) 61  
زبان فارسی  
متن هدف: هدف از انجام این مطالعه مقایسه سطح اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوای 14-12 ساله بود.
روش بررسی: در این پژوهش کاربردی که به شیوه زمینه ای انجام پذیرفت، جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر شنوا و ناشنوای 14-12 ساله آموزش و پرورش منطقه 17 شهر تهران بود. حجم نمونه را 60 نفر شامل 30 دانش آموز دختر شنوا و 30 دانش آموز دختر ناشنوا تشکیل می داد و روش نمونه گیری در ابتدا، به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای و سپس نمونه گیری دردسترس بود. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب اجتماعی لایبوویتز برای کودکان و نوجوانان (LSAS–CA) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. از برآورد میانگین و انحراف استاندارد برای آمار توصیفی و از آزمون آماری تی مستقل برای تجزیه و تحلیل استنباطی استفاده شده است.
یافته ها: میانگین نمرات اضطراب اجتماعی، اضطراب عملکردی و اجتناب عملکردی دانش آموزان ناشنوا به طور معناداری (05/ 0>P) بالاتر از همسالان شنوای آنها بود، اما بین میانگین نمرات اجتناب اجتماعی دانش آموزان شنوا و ناشنوا تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر، به نظر می رسد دانش آموزان ناشنوا اضطراب اجتماعی، اضطراب عملکردی و اجتناب عملکردی بیشتری را نسبت به دانش آموزان ناشنوا تجربه کرده بودند. این موضوع اهمیت توجه به سلامت روان کودکان و نوجوانان ناشنوا را نشان می دهد.
کلیدواژگان: اضطراب اجتماعی، دانش آموزان، دختر، شنوا، ناشنواا  
تاریخ ثبت در بانک 21 فروردین 1397