کد sr-18408  
عنوان اول طراحی نرم افزار بازی بهبود توجه (ب.ب.ت.1) و تاثیر آن بر افزایش آستانه توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی  
نویسنده فرزانه سلیمانی  
نویسنده فریدون یاریاری  
نویسنده محمدحسین عبداللهی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 60  
سال 1395شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 15  
شماره صفحه (تا) 30  
زبان فارسی  
متن هدف: هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی بازی های رایانه ای بهبود توجه در افزایش آستانه توجه کودکان دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی است.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. در این مطالعه، از میان مراجعان دو مرکز روان شناسی شهر قم در گروه سنی 9-11 سال که بر اساس ملاک تشخیصی ویراست پنجم دی اس ام، مقیاس کانرز (معلم و والد) و آزمون عملکرد پیوسته، دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی ارزیابی شدند، 50 کودک به شیوه تصادفی انتخاب و بعد از همتاسازی بر اساس سن و جنسیت به دو گروه کنترل و آزمایش (25 نفر) گمارده شدند. پیش آزمون و پس آزمون توسط دو نرم افزار از هر دو گروه گرفته شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش کولموگروف اسمیرنف، آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون اول نشان داد که نرم افزار بازی رایانه ای بهبود توجه بر افزایش آستانه توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر دارد (1=df و 05/0>P). نتایج آزمون پیگیری که بعد از یک ماه انجام شد نشان دهنده ماندگاری تاثیرات آموزش بر آستانه توجه کودکان بود (1=df و 05/0>P). ضریب آلفای کرونباخ برای بازی رایانه ای مورد نظر (بازی بهبود توجه) برابر با 79/0 به دست آمد که نشان دهنده معتبر بودن این نرم افزار است.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت تقویت مولفه های توجه در قالب بازی، می تواند بر افزایش آستانه توجه کودکان به ویژه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی موثر واقع شود.


کلیدواژگان: بازی رایانه ای، اختلال نارسایی توجه،بیش فعالی، توجه  
تاریخ ثبت در بانک 19 فروردین 1397