کد sr-18402  
عنوان اول مقایسه میزان شیوع ناهنجای های ستون فقرات در دانش آموزا ن دختر 7-15 ساله کم توان ذهنی و عادی  
نویسنده لاله پوریامنش  
نویسنده فیروزه مرادی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 61  
سال 1395شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 25  
شماره صفحه (تا) 34  
زبان فارسی  
متن هدف: ستون فقرات به عنوان محور حرکتی بدن ممکن است به دلایل گوناگون در اعمال و فعالیت های مختلف دچار صدمه و ناهنجاری گردد.هدف این پژوهش، بررسی مقایسه میزان شیوع ناهنجای های ستون فقرات در دانش آموزان دختر 7-15 ساله کم توان ذهنی و عادی شهر اراک می باشد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در سال تحصیلی 91-92 بر روی دانش آموزان دختر استثنایی و عادی 15-7 سال شهر اراک صورت گرفت. تعداد 69 نفر به صورت تصادفی از مدارس استثنایی و عادی انتخاب شدند. به منظور ارزیابی ناهنجاری های بالاتنه از صقحه شطرنجی و آزمون نیویورک استفاده گردید.

یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که از بین میزان شیوع ناهنجاری ها، ناهنجاری های لگن مایل، لوردوز، کیفوز، شانه نابرابر، کج گردنی در بین دانش آموزان استثنایی و کم توان ذهنی، تعداد مبتلایان بیشتری گزارش شده است. اما با توجه به سطح معناداری به دست آمده این میزان اختلاف معنی دار نمی باشد. اما بین میزان شیوع عارضه اسکلیوز، در میان گروه های عادی و کم توان ذهنی اختلاف معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد دانش آموزان کم توان ذهنی نسبت به همتایان عادی خود، دارای ناهنجاری های بیشتری هستند و با شناسایی به موقع ناهنجاری های عضلانی اسکلتی در این افراد می توان شاهد بهبود قدرت و استقامت عضلانی و کاهش ناهنجاری های قامتی این گروه از افراد جامعه بود.

واژه‌های کلیدی: دانش آموزان کم توان ذهنی، دانش آموزان عادی، ناهنجاری های عضلانی اسکلتی، ستون فقرات  
تاریخ ثبت در بانک 19 فروردین 1397