کد sr-18376  
عنوان اول مقایسه میزان اثربخشی روش درمانی داستانهای اجتماعی با روش درمانی پاسخ محور در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم  
نویسنده شیرین شیرمحمدی  
نویسنده منصوره شهریاری  
نویسنده مهدیه صالحی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 64  
سال 1396شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 37  
شماره صفحه (تا) 46  
زبان فارسی  
متن چکیده:

هدف این پژوهش مقایسه‌ی میزان اثربخشی تکنیک درمانی داستانهای اجتماعی با تکنیک درمانی پاسخ محور (PRT) در کاهش مشکلات رفتاری کودکان طیف اوتیسم سنین 12-6 سال در شهر تهران در سال 1394 بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش کلیه‌ی کودکان مبتلا به اتیسم می‌باشند که در کلینیک پدیده شهر تهران در بهار و تابستان 1394 مشغول به درمان و توان بخشی بودند . برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده به منظور تعیین نمونه‌ی پژوهش تعداد 15 کودک (پسر) انتخاب و در سه گروه پنج نفره (دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروههای آزمایشی به مدت سی و شش جلسه تحت آموزش با روشهای درمانی- رفتاری داستانهای اجتماعی و پاسخ محور قرار گرفتند. گروه کنترل هم برنامه‌های عادی خود را طی نمود و مداخله‌ی خاصی روی آنها انجام نشد.

این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از نظر هدف در دسته پژوهش‌های کاربردی قرار دارد. ابزارهای اندازه‌گیری این پژوهش شامل فهرست ارزشیابی و درمان اتیسم (ریلند و ادلسن، 2005) و مصاحبه‌ی تشخیصی اتیسم - تجدیدنظر شده (راتر و همکاران، 2003) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی با روشهای آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و همچنین تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان اثربخشی دو روش متفاوت بوده است و روش درمانی پاسخ محور در بیشتر زمینه‌ها موثرتر از روش داستانهای اجتماعی بود؛ اما هر دو روش برای انجام مداخلات و کاهش مسائل و مشکلات رفتاری کودکان اتیسم تا حدی اثربخش بوده اند، لذا استفاده از هر دو روش در قالب یک مجموعه آموزشی- توانبخشی توصیه شد.

واژگان کلیدی: روش درمانی داستانهای اجتماعی، روش درمانی پاسخ محور، مشکلات رفتاری، کودکان اتیسم.  
تاریخ ثبت در بانک 19 فروردین 1397