کد sr-18351  
عنوان اول مقایسه افسردگی و اضطراب دانش آموزان با آسیب بینایی در موقعیت های آموزشی روزانه و شبانه روزی  
نویسنده احمد به پژوه  
نویسنده سوگند قاسم زاده  
نویسنده حمدالله خواجه حسینی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه کودکان استثنایی  
شماره پیاپی 65  
سال 1396شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 41  
شماره صفحه (تا) 52  
زبان فارسی  
متن هدف: بینایی، نقش مهمی در فرایند رشد انسان ایفا می کند و موقعیت های آموزشی مجزا یا تلفیقی در فرایند آموزش، پیامدهای گوناگونی به دنبال دارد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان با آسیب بینایی در موقعیتهای آموزشی روزانه و شبانهروزی بود .
روش: جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان نابینای دبیرستانی در شهر تهران بود که تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند. از بین دانشآموزان مذکور 80 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و در چهار گروه 20 نفری (دو گروه دختر و دو گروه پسر) قرار گرفتند که نیمی از آنان به طور روزانه و بقیه به صورت شبانهروزی به تحصیل اشتغال داشتند. در این پژوهش علی-مقایسه ای ، برای سنجش میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان با آسیب بینایی به ترتیب از پرسشنامه های افسردگی بک و اضطراب اشپیل برگر استفاده شد. به منظور بررسی تاثیر موقعیت آموزشی (روزانه و شبانهروزی) بر میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان مورد مطالعه از روش تحلیل واریانس دو عاملی و برای سنجش میزان پیشبینی از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصله حاکی از میزان افسردگی کمتر و اضطراب بیشتر در دانش آموزان دبیرستان های شبانه روزی بود، در حالی که تفاوت های جنسیتی از نظر میزان افسردگی و اضطراب معنادار نبود. همچنین یافته های به دست آمده گویای وجود رابطه منفی بین مدت زمان اقامت در دبیرستان شبانهروزی و افسردگی دانش آموزان نابینا بود.
نتیجه گیری: نظر به این که میزان افسردگی و اضطراب دانش آموزان مورد مطالعه در موقعیت های آموزشی روزانه و شبانه روزی به طور معناداری متفاوت بود، بنابراین از نتایج این پژوهش می توان برای ارتقای سلامت روانی آنان استفاده کرد.


کلیدواژگان: افسردگی، اضطراب، دانش آموزان با آسیب بینایی، موقعیت آموزشی  
تاریخ ثبت در بانک 19 فروردین 1397