کد sr-18314  
عنوان اول مناسب سازی پیاده راه ها و تجهیزات شهری برای جانبازان و معلولان  
نویسنده علیرضا عبداله زاده فرد  
نویسنده سیدکوروش سرورزاده  
نویسنده نرگس اژدری  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه طب جانباز  
شماره پیاپی 33  
سال 1395شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 217  
شماره صفحه (تا) 224  
زبان فارسی  
متن اهداف: مناسب سازی فضاها و خدمات شهری با توجه به نیاز های جانبازان و معلولان، از ضروریات هر جامعه ای است. هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان رضایت مندی و ارزیابی مناسب سازی پیاده راه ها و تجهیزات شهری خیابان انقلاب اسلامی شهر شیراز برای استفاده جانبازان و معلولان جسمی- حرکتی بود.
ابزار و روش ها: در این پژوهش کاربردی از نوع تحلیلی- توصیفی در سال 1394، نظرات و میزان رضایت مندی 379 نفر از جانبازان و ناتوانان جسمی- حرکتی شهر شیراز که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، در رابطه با تجهیزات و خدمات شهری خیابان انقلاب اسلامی این شهر با استفاده از تکنیک های مصاحبه، مشاهده و پرسش نامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها: در محور مطالعاتی، عمده ترین مشکل معلولان و جانبازان در زمینه فضاها و تجهیزات شهری مرتبط با موانع فیزیکی در مسیر عابر پیاده، عدم برنامه ریزی در مناسب سازی خدمات و تجهیزات شهری با توجه به وضعیت جسمانی معلولان بود. میزان رضایت از سیستم حمل و نقل عمومی 9/11%، مبلمان شهری 1/30%، مناسب سازی کف پیاده رو 3/25%، وجود سرویس بهداشتی مناسب 2/22% و رضایت مندی کلی 2/22% گزارش شد.
نتیجهگیری: تجهیزات، خدمات و فضاهای شهری در خیابان انقلاب اسلامی شهر شیراز به نحو شایسته مناسب سازی نشده و با نیازهای جانبازان و ناتوانان جسمی- حرکتی مطابقت ندارد. میزان رضایت مندی از مناسب سازی های انجام شده در وضع موجود این خیابان 2/22% ارزیابی می شود.


کلیدواژگان: ایمن سازی معابر، ناتوانان جسمی، حرکتی، فضاهای شهری، تجهیزات شهری، پیاده رو  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397