کد sr-18310  
عنوان اول اثربخشی آموزش مهارت های جرئت ورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان مبتلا به لکنت زبان  
نویسنده سمیه چترمهر  
نویسنده عباسعلی حسین خانزاده  
نویسنده ایرج شاکری نیا  
نویسنده مجید برادران  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 167  
شماره صفحه (تا) 170  
زبان فارسی  
متن هدف: لُکنت یکی از شایع ترین اختلال های گفتاری است که می تواند موجب اضطراب، عدم اعتمادبه نفس، افسردگی، اِشکال در برقراری ارتباط و سرانجام انزوا و دوری از موقعیت های اجتماعی گردد. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های جرئت ورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان پسر مبتلا به لکنت زبان انجام شد.
روش بررسی: نوع مطالعه حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، تمامی کودکان پسر مبتلا به لکنت زبان پایه چهارم و پنجم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال 94-93 بود که از این میان، 24نفر با روش نمونه گیریِ دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اضطراب اجتماعی کودکان لاجرکا و استون (1993) استفاده شد. پس از انجام پیش آزمون، برنامه آموزش جرئت ورزی طی 4هفته (هرهفته 2جلسه به مدت یک ساعت ونیم) روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه، پس آزمون گرفته شد. داده های به دست آمده با روش های آماریِ تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های جرئت ورزی توانسته است، میزان اضطراب اجتماعی (235٫67) و خُرده مقیاس های ترس از ارزیابی منفی (96٫07)، اجتناب و پریشانی اجتماعی-خاص- (101٫03)، و اجتناب و پریشانی اجتماعی-عمومی- (79٫54) را کاهش دهد (0٫001≥P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های جرئت ورزی می تواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و درمان افراد مبتلا به لکنت زبان استفاده گردد.


کلیدواژگان: مهارت های جرئت ورزی، اضطراب اجتماعی، لکنت زبان  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397