کد sr-18308  
عنوان اول اثربخشی برنامهٔ «داوسون-گوایر» بر کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی با ناتوانی های یادگیری عصب روانشناختی/تحولی  
نویسنده علی اکبر ابراهیمی  
نویسنده احمد عابدی  
نویسنده احمد یارمحمدیان  
نویسنده سالار فرامرزی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 152  
شماره صفحه (تا) 157  
زبان فارسی  
متن هدف: پنج سالِ اول زندگی در رشد جسمانی، اجتماعی، شناختی و زبانی کودک نقشی اساسی دارد. برنامه های مداخله ای در این سنین از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ لذا مطالعهٔ حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامهٔ داوسون-گوایر بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان پیش دبستانی با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/تحولی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را کلیهٔ کودکان پیش دبستانی با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/تحولی تشکیل می دادند. برای انجام پژوهش، 40کودک که دارای ملاک های ورود به پژوهش بودند، به روش تصادفیِ چندمرحله ای، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان وکسلر و پرسش نامهٔ رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها به وسیلهٔ آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره نشان داد که کارکردهای اجرایی و ابعاد آن در کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری بهبود یافته است (0٫001p=).
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی برنامهٔ داوسون-گوایر بر ارتقای کارکردهای اجرایی، استفاده از این برنامه به کلیهٔ روان شناسان، روان پزشکان، معلمان، والدین و کلیهٔ دست اندرکاران یادگیری کودکان پیشنهاد می گردد.


کلیدواژگان: برنامه داوسون، کوییر، کارکردهای اجرایی، ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی، تحولی، پیش دبستانی  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397