کد sr-18304  
عنوان اول اثربخشی آموزش تمرین های تمرکزی و خود تنظیمی بر کاهش نشانه ها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیش فعال/نارسایی توجه 7 تا 10 ساله  
نویسنده علی جعفری ندوشن  
نویسنده فریبرز درتاج  
نویسنده حمید علیزاده  
نویسنده ولی الله فرزاد  
نویسنده مریم صالح زاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 112  
شماره صفحه (تا) 117  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در خودتنظیمی رفتاری مشکل دارند. این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی تمرینات تمرکزی و خود تنظیمی بر کاهش نشانه ها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیش فعال انجام شده است.
روش بررسی: روش این مطالعه، شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی با گروه کنترل است. جامعهٔ مطالعه شده دانش آموزان بیش فعال سنین 7 تا 10 ساله مقطع ابتدایی شهرستان یزد بودند. در این تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد 95 نفر به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش 65 نفر و یک گروه کنترل 30 نفر) جایگزین شدند. با توجه به اُفت آزمودنی ها برای هر یک از گروه ها 30 نفر آزمودنی و در مجموع (نمرات) 90 نفر آزمودنی محاسبه گردید. ابزارهای سنجش در این تحقیق نمرات پیشرفت تحصیلی که معلمان برای دانش آموزان در نظر گرفته و پرسشنامهٔ تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. همچنین از روش های آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مانند آزمون لوین و تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که آموزش تمرینات تمرکزی و خود تنظیمی بر کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به این اختلال موثر است (0٫01>p).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، شایسته است از آموزش تمرینات تمرکزی و خودتنظیمی در جهت کاهش نشانه های این اختلال و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعال استفاده گردد.


کلیدواژگان: آموزش خود تنظیمی، تمرین های تمرکزی، کاهش نشانه های بیش فعالی، پیشرفت تحصیلی  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397