کد sr-18301  
عنوان اول نحوه انجام وظایف نقش والدینی در والدین کودکان معلول (ذهنی- جسمی) کمتر از 7 سال در شهر اراک در سال 1395  
عنوان دوم ، *، ، ،  
نویسنده فرهاد فاتحی  
نویسنده آزاده ریاحی  
نویسنده رحمت اله مرادزاده  
نویسنده حمید دالوند  
نویسنده لیلا دهقان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه دانشگاه علوم پزشکی اراک  
شماره پیاپی سال 19، شماره 10  
سال 1395شمسی  
ماه دی  
شماره صفحه (از) 72  
شماره صفحه (تا) 80  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش والدین در زندگی کودک، عدم تعادل در نقش های والدین می تواند منجر به آسیب های جدی روحی، عاطفی و فیزیکی در کودک شود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه انجام وظایف نقش والدینی در والدین کودکان معلول (ذهنی- جسمی) کمتر از 7 سال در شهر اراک در سال 1395 می باشد.
مواد و روش ها: در این پژوهش، پرسش نامه ارزیابی نقش والدینی برای والدین 120 کودک دارای معلولیت تکمیل گردید. تاثیر ویژگی های دموگرافیک بر نحوه انجام وظایف نقش والدینی بررسی گردید.
یافته ها: بر اساس تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و ضریب هم بستگی پیرسون برای ارتباط نقش والدینی و عوامل دیگر به این نتیجه رسیدیم که نقش والدینی با سن کودک دارای ارتباط معنی داری نبود، ولی در مورد سن مادر تفاوت معنی داری را نشان داد که ضریب هم بستگی آن مقدار 182/0- بود که بیان گر ارتباط معکوس بین نقش والدینی و سن مادر در کودکان معلول است. هم چنین در نحوه انجام وظایف بر حسب جنس کودک تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بین سابقه تشنج و نمره انجام وظایف نقش والدینی رابطه معناداری به دست نیامد. وضعیت اقتصادی نیز بی تاثیر بود.
نتیجه گیری: عدم توازن در نحوه انجام وظایف نقش والدینی در چهار حیطه مراقبت های اولیه، آموزش و تربیت، اوقات فراغت و ارتقای سطح شناختی نشان داد که وجود کودک معلول بر حیطه های مختلف تاثیری منفی داشت، بدین صورت که پرداختن بیشتر به یکی از حیطه ها موجب نادیده گرفتن دیگر حیطه ها شد. نمره کل انجام وظایف نقش والدینی تاییدی بر تاثیر منفی وجود کودک معلول در اجرای کارآمد این وظایف بود.


کلیدواژگان: پرسش نامه وظایف نقش والدینی، معلولیت، توازن در وظایف نقش والدینی  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397