کد sr-18297  
عنوان اول رابطه بار روانی و احساس خستگی مادران با میزان مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم  
نویسنده ثمره السادات میرلوحیان  
نویسنده امیر قمرانی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 49  
شماره صفحه (تا) 55  
زبان فارسی  
متن هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهٔ احساس خستگی و بار روانی مادران با مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم در شهر اصفهان انجام شد.
روش بررسی: روش این پژوهش از نوع توصیفی و نوع مطالعه همبستگی بود. جامعهٔ آماری، تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعه کننده به مراکز اوتیسم شهر اصفهان در سال 1393 بودند و نمونهٔ آماری شامل 70 مادرِکودک 3 تا 14 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. این افراد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مادران کودکان به پرسشنامه های مشکلات رفتاری راتر (فرم والدین)، بار روانی (زاریت، 2003) و پرسشنامهٔ چندبُعدی خستگی روانی (فالمن و همکاران، 2013) پاسخ دادند. به منظور بررسی رابطهٔ متغیرها از روش آماری همبستگی پیرسون و کندال و همچنین برای بررسی قدرت پیش بینی کنندگی متغیرها از روش آماری رگرسیون گام به گام استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین بار روانی و احساس خستگی مادران با مشکلات رفتاری کودکان رابطهٔ مثبت معنادار وجود دارد (0٫05>p). رابطهٔ بین تحصیلات مادران، سن مادر و سن کودک با مشکلات رفتاری کودکان معنادار نبود. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بهترین پیش بینی کنندهٔ مشکلات رفتاری بار روانی مادران بوده و نیز از میان خرده مقیاس های احساس خستگی، بهترین پیش بینی کننده مشکلات رفتاری، خرده مقیاس عدم توجه است (0٫05>p).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که رابطهٔ معناداری بین مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم و بار روانی و خستگی روانی مادران این کودکان وجود دارد. این رابطه می تواند تاثیر بسزایی بر ادامه و ایجاد رابطهٔ صحیح بین مادر و کودک بگذارد.


کلیدواژگان: کودکان اوتیسم، بار روانی مادران، احساس خستگی مادران، مشکلات رفتاری کودکان  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397