کد sr-18295  
عنوان اول خوشه بندی مددجویان بهزیستی به منظور شناسایی هدفمند خانواده های تحت پوشش با استفاده از تکنیک داده کاوی  
نویسنده سجاد شکوهیار  
نویسنده روح الله تولایی  
نویسنده نیلوفر رجا  
نویسنده روناک مدرسی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 12  
سال 1395شمسی  
ماه زمستان  
شماره صفحه (از) 21  
شماره صفحه (تا) 27  
زبان فارسی  
متن هدف: امروزه افزایش معضلات اجتماعی و ازدیاد مددجویان بهزیستی باعث شده که تکنیک های سنتی توانایی ترسیم وضعیت مشخصی از گروه های دریافت کننده خدمات را نداشته باشند. نبود یک دسته بندی مناسب از افراد باعث شده بهزیستی نتواند خدمات خود را با نیازهای افراد هم سو کند. تکنیک های خوشه بندی می توانند برای دستیابی به این رده بندی کمک شایانی کنند.
روش بررسی: تحقیق حاضر از لحاظ نوع هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی-پیمایشی است. داده های استفاده شده مربوط به 4155 نفر از مددجویان بخش اجتماعی بهزیستی استان کردستان از سال 86 به بعد است. به علاوه برای پیاده سازی داده کاوی از مدل استاندارد CRISP-DM استفاده شد.
یافته ها: متناسب با یافته ها، چهار خوشه به دست آمد و یکی از خوشه ها (خوشه 2) به عنوان خوشه بهینه انتخاب شد. از میان ویژگی های مورد بررسی شهرستان سنندج،گروه هدف معلولین،زنان، بی سوادان،گروه متاهلین، ساکنین شهر و بعد مستمری اول (یکم)، ویژگی هایی بودند که بیشترین فراوانی را در خوشهٔ بهینه داشتند. به علاوه وجود ارتباط بین دوبه دوی متغیرها بررسی و مشخص شد که به جز متغیرهای جنسیت و تحصیلات، ساکن شهر یا روستا و بعد مستمری، تحصیلات و ساکن شهر یا روستا ارتباط دوبه دویی بین سایر متغیرها وجود دارد.
نتیجه گیری: بنابراین بهزیستی می تواند با تمرکز بیشتر در برطرف کردن نیازهای افراد با ویژگی های ساکن مناطق شهری سنندج، افزایش مستمری معلولیت، جنسیت زن، بی سوادی، متاهل بودن، خدمات خود را با نیازمندی های مددجویان هم راستا کند.


کلیدواژگان: سازمان بهزیستی، داده کاوی، الگوریتم های خوشه بندی، استاندارد CRISP، DM  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397