کد sr-18249  
عنوان اول مقایسهٔ علائم اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری و کودکان عادی  
نویسنده سعید آریاپوران  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 13  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 39  
شماره صفحه (تا) 40  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: اختلال اضطراب یکی از پریشانی های روان شناختی بسیار رایج در کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری و کودکان عادی بود.
روش بررسی: روش پژوهش، علی مقایسه ای بود. 66 نفر کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری با روش نمونه گیری در دسترس و 66 نفر کودک عادی با روش تصادفی در پژوهش شرکت نمودند. کودکان هر دو گروه از نظر جنس، پایهٔ تحصیلی و محل سکونت با هم همتا شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامهٔ غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی-نسخهٔ کودک (بیرماهر و همکاران، 1997) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد.
یافته ها: نتایج توصیفی نشان داد که در میان کودکان مبتلا به ناتوانایی های یادگیری میزان شیوع علائم اضطراب در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و کودکان عادی به ترتیب 28٫8 و 10٫6 بوده است. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که میانگین اختلالات اضطرابی (کل) در کودکان با ناتوانی یادگیری به طور معنا داری بیشتر بود (0٫01>p). براساس نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، میانگین علائم جسمانی یا پنیک، اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی و پرهیز از مدرسه در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بیشتر از کودکان عادی بود (0٫01>p).
نتیجه گیری: براساس نتایج، پیشنهاد می شود که به شیوع بالای اختلالات اضطرابی و استفاده از راهبردهای روان شناختی برای کاهش این اختلالات در کودکان مبتلا به ناتوانایی های توجه شود.


کلیدواژگان: اختلالات اضطراب، ناتوانی یادگیری، کودکان  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397