کد sr-18242  
عنوان اول اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد در دختران فراری و بدسرپرست  
نویسنده ساناز موقر  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 13  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 28  
شماره صفحه (تا) 29  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد در دختران فراری و بدسرپرست شهر رشت بود.
روش بررسی: پژوهش شبه آزمایشی بود و در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. جامعهٔ آماری شامل همهٔ دختران فراری و بدسرپرست بود که در مراکز وابسته به بهزیستی استان گیلان نگهداری می شدند. تعداد 12 نفر که شامل 6 نفر از دختران فراری و 6 نفر از دختران بدسرپرست بودند به صورت نمونه گیری غیراحتمالی و در دسترس انتخاب شدند. این افراد در دو گروه آزمایشی دختران فراری و گروه بدسرپرست قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه های افکار ناکارآمد بک و وایسمن هر دو گروه در 8 جلسهٔ 90 دقیقه ای تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون t وابسته و مستقل استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون t نمونه های وابسته نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد دختران فراری و بد سرپرست اثر مثبت دارد (0٫05>p) و (0٫004،0٫001=p)
نتیجه گیری: می توان گفت که روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل افکار ناکارآمد دختران فراری و بد سرپرست موثر است.


کلیدواژگان: درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، افکار ناکارآمد، دختران فراری، بدسرپرست  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397